Kiyai Haji Moenawar Chalil dalam kitabnya Sirah Lengkap
Nabi Muhammad SAW menyebut, beberapa ketika selepas pembukaan kota Mekkah,
tentera Islam yang berjumlah 12,000 orang telah berangkat dari kota Mekkah
menuju ke Hunain. Ketika itu ada sebahagian dari tentera Muslimin yang baru
memeluk agama Islam. Di pertengahan jalan mereka melalui suatu pohon bidara
yang hijau rupanya, maka tiba-tiba dari tempat yang agak jauh mereka
berteriak-teriak dan berkata kepada Nabi SAW: “Ya Rasulullah, jadikanlah oleh
engkau pohon bidara ini untuk kami menggantungkan nasib, sebagaimana untuk
mereka ada tempat menggantungkan nasib,” kerana ketika itu sebahagian dari kaum
musyrikin sedang menggantungkan
pedang-pedang, tombak-tombak dan senjata-senjata mereka pada pohon bidarabesar berdiam menghening
cipta di sekelilingnya.
Nabi SAW mendengar suara perkataan dari sebahagian kaum
Muslimin yang sedemikian itu lalu bersabda dengan suara yang keras:
الله أكبر ، قُلتم ، والذي نفسُ
محمد بيده ، كما قال قومُ موسى لموسى : اجعل لنا إلها كما لهم آلهة ، قال
إنكم قوم تجهلون إنها السَّنَنُ ، لتركبُنَّ سنن من كان قبلكم
“Allah Yang Maha Besar! Kamu berkata
begitu? Demi zat yang Diri Muhammad di tangan kekuasaan-Nya, itu sebagaimana
kata kaum Nabi Musa kepada nabi Musa: ‘Buatlah untuk kami satu tuhan sebagaiman
untuk mereka beberapa tuhan’. Kata Musa: ‘Sesungguhnya kamu itu orang-orang
yang bodoh’. Sesungguhnya itulah kelakuan . Sungguh kamu akan mengikuti
kelakuan orang yang sebelum kamu dahulu.” (hal. 115-116).
Sabda Nabi Muhammad SAW berkaitan dengan perkataan
tersebut difirmankan Allah dalam surah al A`raf ayat 138 yang bermaksud:
Dan Kami bawakan Bani Israil ke
sebarang laut (Merah) itu lalu mereka sampai kepada suatu kaum Yang sedang
menyembah berhala-berhalanya. (Melihatkan Yang demikian) mereka (Bani Israil)
berkata: "Wahai Musa buatlah untuk Kami suatu Tuhan (berhala) sebagaimana
mereka mempunyai beberapa tuhan". Nabi Musa menjawab: "Sesungguhnya
kamu ini adalah kaum Yang jahil.
Sementara Syeikh Shafiyyur Rahman al Mubarakfury menyebut ketika mereka melalui sepohon besar, bernama Dzatu Amwath. Dahulu orang Arab biasa menggantungkan senjata di pohon itu, menyembelih korban berhampirannya dan mengelilinginya. Sebahagian tentera Muslim yang berkata kepada Baginda, “Buatlah bagi kami Dzatu Anwath, sebagaimana dahulu mereka memiliki (ذات انواط)Dzatu Anwath.” Lantas dijawab oleh Baginda SAW seperti jawapan di atas (ar Rahiqul Makhtum 2, hal. 401).
Syeikh Abdul Hamid al Khatib juga menyatakan, “Mereka melalui sepohon besar yang hijau. Pohon itu didatangi oleh orang-orang Musyrikin Mekkah saban tahun, di mana mereka menggantungkan pedang-pedang mereka, untuk mengambil berkatnyaagar menang dalam peperangan. Pohon itu bernama Zatu Anwath...setelah melihat pohon tersebut, mereka ingat akan kebiasaan lama mereka, lalu berkata kepada Rasul SAW: ‘Ya Rasulullah, biarkan kami dengan Zati Anwath sebagaimana mereka juga. Lalu dijawab oleh Rasulullah seperti di atas......itu adalah kebiasaan orang-orang jahiliyyah sebelum kamu” (Ketinggian Risalah Nabi Muhammad SAW, hal. 359).
Syeikh Munir Muhammad Ghadhban juga menyebutnya
“.......Ini adalah tabiat orang-orang sebelum kamu dan kamu akan meniru tabiat
nenek moyang kamu itu?” (Manhaj Haraki dalam Sirah Nabawiyyah 3, hal. 190)
.
Ibn Hisyam menyebut:
قال ابن إسحاق : وحدثني
ابن شهاب الزهري ،
عن سنان بن أبي سنان الدؤلي ، عن أبي واقد الليثي ،
أن الحارث بن مالك ، قال : خرجنا مع رسول الله
صلى الله عليه وسلم إلى حنين ونحن حديثو عهد بالجاهلية ، قال : فسرنا معه إلى حنين
، قال : وكانت كفار قريش ومن سواهم من العرب لهم شجرة عظيمة خضراء ، يقال لها ذات
أنواط ، يأتونها كل سنة ، فيعلقون أسلحتهم عليها ، ويذبحون عندها ، ويعكفون عليها
يوما . قال : فرأينا ونحن نسير مع رسول الله صلى الله عليه وسلم سدرة خضراء عظيمة
، قال : فتنادينا من جنبات الطريق : يا رسول الله ، اجعل لنا ذات أنواط كما لهم
ذات أنواط . قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : الله أكبر ، قلتم ، والذي نفس
محمد بيده، كما قال قوم موسى
لموسى : اجعل
لنا إلها كما لهم آلهة ، قال إنكم قوم تجهلون إنها السنن ، لتركبن سنن من كان
قبلكم
وفي طريقهم إلى حنين
رأوا سدرة عظيمة خضراء يقال لها: ذات أنواط, كانت العرب تعلق عليها أسلحتهم,
ويذبحون عندها ويعكفون, فقال بعض الجيش لرسول الله
: اجعل
لنا ذات أنواط, كما لهم ذات أنواط, فقال: ((الله أكبر, قلتم والذي نفس محمد
بيده كما قال قوم موسى: اجعل لنا إلهًا كما لهم آلهة, قال: إنكم قوم تجهلون, إنها
السنن, لتركبن سنن من كان قبلكم.
Peristiwa di atas amat menarik untuk diambil pengajaran,
antaranya ialah:
·
Kebangkitan gejala yang menggugat aqidah boleh berlaku di
mana dan bila-bila masa. Tidak kira di zaman nabi-nabi atau selepasnya. Kalau
zaman Nabi Musa dan Nabi Muhammad SAW boleh berlaku apatah lagi di zaman tidak
ada nabi.·
Perlu ketegasan dalam perkara-perkara yang membabitkan
soal aqidah. Nabi SAW dan Nabi Musa sangat tegas membasmikan kekufuran.
Walaupun golongan yang terbabit masih baru memeluk Islam, persoalan aqidah
tidak boleh dipandang mudah. Padahal perisiwa ini berlaku semasa tentera
Muslimin bergerak ke Hunain. Namun dalam persoalan aqidah baginda SAW tidak
pernah bertolak ansur. Cuma mungkin teknikalnya baginda menyebut kisah Nabi
Musa terlebih dahulu supaya mereka segera insaf dan tidak terasa berat sangat!.
·
Sebelum berada di dalam gerakan mungkin sikap kita
pelbagai, selepas berada di dalam gerakan, kepimpinan ulama, jangan sampai pula
kita berbalik dengan perangai lama yang tidak berwala’ kepada ulama’.
·
Puasa adalah ibadat untuk menyucikan diri, janganlah
lepas puasa kita berbalik melakukan semula perkara yang telah disucikan dalam
bulan Ramadhan.
·
Perjalanan membawa panji-panji kemenangan Islam amat jauh
dan mencabar. Apa yang penting ialah fokus kepada hadaf dan matlamat yang
ditetapkan Allah. Apa pun bentuk gangguan di perjalanan hendaklah diselesaikan
dengan cara yang berhemah agar perjalanan untuk masa depan depan Islam tidak
terganggu.
No comments:
Post a Comment