P
eristiwa kedua yang mendukacitakan Baginda SAW semasa
perjalanan ke Hunain ialah sikap sebahagian sahabat yang merasa bangga dengan
ramainya tentera Muslimin yang menyertai mereka iaitu seramai 12,000 orang.
Sepuluh ribu tentera yang memang berasal dari Madinah dan dua ribu adalah
mereka yang baru masuk Islam dari Kota Mekkah.
Syeikh Munir Muhammad Ghadban menyebut: “Besarnya jumlah
pasukan kali ini membuat kaum Muslimin berbangga hati, ‘Tak ada yang boleh
mengalahkan kita’. Nabi SAW marah sekali mendengarnya” (Manhaj Haraki dalam
Sirah Nabawiyyah 3, hal. 190).
Mubarakfury juga menyebut, “Apabila melihat tentera yang
ramai, ada di antara mereka yang berkata, ‘kali ini kita tidak mungkin dapat
dikalahkan.’ Padahal keadaan ini mendatangkan kesulitan tersendiri bagi Rasul
SAW” (ar Rahiqul Makhtum 2, hal. 402).
Syeikh Abdul Hamid al Khatib dalam kitabnya Ketinggian
Risalah Muhammad SAW menyatakan: “Di antara mereka ada yang bersombong diri
dengan jumlah merekaq yang banyak itu berkata, ‘kita tidak akan kalah kerana
sedikit’. Ertinya pasti menang kerana banyak. Rasulullah SAW tidak senang
dengan ucapan yang demikian itu” (hal. 359).
H. Zainal Arifin Abbas menyebut dengan tajuk kecil
‘Perkataan-perkataan yang berbahaya’, “kemudian ada seorang lelaki pula yang
tidak disebut namanya berkata pada hari Hunain itu didengar oleh Rasul SAW,
katanya, ‘kita tidak akan kalah lagi hari ini kerana kekurangan tenaga’. Maka
amatlah dukanya Rasul SAW mendengar perkataan yang sedemikian itu”.
Dalam nota
kakinya pengarang ini telah menambah komentar al Qastalani dengan menyebut,
‘yang menandakan Rasul SAW telah melihat bahaya-bahaya dari adanya perkataan
yang sedemikian itu. Sebab telah banyak riwayat Rasul yang kita ikuti, belum
pernah baginda berdukacita atau merasakan susah kerana mendengar perkataan atau
laporan seseorang sahabat seperti itu. Perkataan itu adalah rahsia hati yang
mencerminkan hubungan seseorang dengan Allah SWT. Perkataan seperti ini
menandakan telah ada fakta-fakta kerosakan di dalam Iman mereka kepada Allah
(Sejarah Dan Perjuangan Nabi Muhammad SAW 9, hal. 82).
Padahal semasa Malik bin Auf menghantar perisik, mereka
telah mendapat gambaran bahawa tentera yang berperang bersama membantu Nabi SAW
adalah tentera syurga: “Kami melihat orang yang berkulit putih di atas kuda
bertompok hitam putih....dan sekelip mata kami tertawan dengan apa yang kami
lihat, kita tidak berperang dengan tentera dari bumi, tetapi dengan tentera
dari syurga. Dengarlah nasihat kami dan berundurlah; kerana jika orang kita
melihat apa yang telah kami deritai mereka akan menderita juga.,,,kelibat
mereka tidak dapat ditanggung” (Martin Lings/Abu Bakar Sirajuddin: Muhammad
SAW, hal.347).
Ertinya gerakan tentera Muslimin Mekkah telah mendapat
dokongan dari para malaikat. Namun kerana keangkuhan yang sedikit mereka
menerima serangan pada pagi subuh dan hampir-hampir melumpuhkan mereka. Inilah
penting pergantungan yang jitu terhadap Allah Azza wa Jalla.
Syeikh Abdul Hamid al Khatib menambah, “Allah rupanya
memberi hukuman kepada mereka kerana kesombongan mereka yang mengatakan pasti
menang dan kerana kurang sucinya tujuan mereka maju ke medan perang. Mereka
dikalahkan sejelek-jelek kekalahan, lalu mundur ke belakang. Dan banyak di
antara mereka pemuda-pemuda yang belum berpengalaman di medan perang, iaitu
pemuda-pemuda Mekkah yang baru masuk Islam. Dan mungkin kerana dosa mereka yang
ingin mengambil berkat dari pohon Zatu Anwath dan menunjukkan kesyirikan
mereka.... termasuk orang yang gembira dengan kekalahan pasukan Muslimin ini
ialah Abu Sufyan bin Harb. Ia berkata,
’Kekalahan ini tidak akan berakhir hanya di sini, mereka akan terusir
sampai ke pinggir laut’. .... Berkata Syaibah bin Uthman bin Abi Thalhah,
‘Sekarang saya dapat membalas dendamku terhadap Muhammad atas kematian bapaku
di medan perang Uhud’. Berkata Jiblah bin Hanbal, ‘Hari ini hilanglah pengaruh
sihir.” (hal. 360).
Allah berfirman menceritakan kisah ini dalam surah at
Taubah ayat 35 – 38 yang lebih kurang bermaksud:
25. Sesungguhnya Allah telah
menolong kamu mencapai kemenangan Dalam banyak medan-medan perang dan di medan
perang Hunain, Iaitu semasa kamu merasa megah Dengan sebab bilangan kamu Yang
ramai; maka bilangan Yang ramai itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu
sedikitpun; dan (semasa kamu merasa) bumi Yang Luas itu menjadi sempit kepada
kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri.
26. kemudian Allah menurunkan semangat tenang tenteram
kepada RasulNya dan kepada orang-orang Yang beriman, dan Allah menurunkan
tentera Yang kamu tidak melihatnya, serta ia menyeksa orang-orang kafir itu
(dengan kekalahan Yang membawa kehancuran); dan Yang demikian itu ialah balasan
bagi orang-orang Yang kafir.
27. kemudian Allah menerima taubat orang-orang Yang
dikehendaki (dengan memberi taufiq untuk memeluk Islam), sesudah (orang-orang
kafir itu ditimpakan Dengan azab); dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi
Maha Mengasihani.
28. Wahai orang-orang Yang beriman! Sesungguhnya
(kepercayaan) orang-orang kafir musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka
menghampiri Masjid Al-Haraam sesudah tahun ini; dan jika kamu bimbangkan kepapaan,
maka Allah akan memberi kekayaan kepada kamu dari limpah kurniaNya, jika Dia
kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
Beberapa perkara yang perlu diperhatikan:
1......... Peperangan Hunain
berlaku selepas penaklukan kota Mekkah. Kemenangan di Makkah dipermudahkan Allah kerana kekuatan dan kebergantungan yang
tinggi kepada Allah. Sepanjang perjalanan memasuki kota Makkah baginda sentiasa
tunduk sehingga dagu hampir mencecah belakang unta tunggangan. Ini
menggambarkan tahap ketundukan dan kesyukuran kepada Allah amat tinggi.
2. .......Di medan perang Hunain,
sebahagiannya sudah lupa dan masih seronok dengan kemenangan di Makkah serta
ramainya tentera Islam sehingga tahap kebergantungan dan penyerahan kepada
Allah agak longgar, sehingga mereka diuji. Suatu soalan yang perlu dijawab,
ialah bagaimana untuk mempastikan ketaqwaan sentiasa melekat dalam peribadi
setiap insan?. Barangkali persekitaran juga boleh mengubah ‘mood’ dan citarasa
seseorang!.
3. ........ Program tarbiyyah dan
muhasabah mesti dilakukan secara
berterusan. Jangan berpada dengan nama dan rupa bentuk muslim luaran,
kerana syaitan dan nafsu tidak pernah tidur untuk menyesatkan umat manusia.
4. .......... Kesombongan sebahagian
manusia di Hunain adalah peristiwa yang telah tercatat dalam sejarah dan
berlaku semasa bersama dengan Nabi saw. Suara baginda saw masih dapat didengar,
rupa masih dapat dilihat. Namun ianya boleh berlaku. Bagimana pula halnya di
zaman kini. Zaman Nabi sudah tidak ada! Secara logiknya akan lebih mudah
berlaku.
5. ........ Dalam apa suasana
sekalipun umat Islam jangan mudah celupar dan mengeluarkan kenyataan yang
bertentangan dengan akhlak berjama`ah. Kebenaran untuk bercakap bukan bererti kita
boleh mengeluarkan apa sahaja yang kita nak cakap dan nak bicara. Apatah lagi
kenyataan tersebut bersifat mendahului, menggusarkan malah menimbulkan
kemarahan pimpinan.
No comments:
Post a Comment