Wednesday, September 17, 2014

Suara-Suara Sumbang Semasa Tentera Islam Digempur Pagi Hunain


Peristiwa ketiga berkaitan dengan peperangan Hunain ialah semasa tentera Muslimin diserang secara mengejut pada subuh hari di Gunung Tihamah. Keadaan yang tidak disangka oleh kaum Muslimin itu menyebabkan tentera Muslimin menjadi kucar kacir. Ini juga sebagai pengajaran di atas keangkuhan mereka memiliki golongan yang ramai (10 Syawwal 8H)..




H. Zainal Ariffin Abas menyatakan, “Tidak dapat dielakkan lagi, tentera Islam merasai pukulan yang sangat hebat sejak mulanya. Akhirnya pihak mereka pun kalah. Semua perasaan kemenangan yang diperoleh di Mekkah menjadi lenyap sama sekali. Tidak dapat ditolak kalau ada khabar yang mengatakan bahawa di antara kaum Muslimin ada yang lari, kalau sekiranya tidak ada laut, mereka akan lari lebih jauh..... Syaibah bin Usman bin Abi Talhah berkata, ‘Ini hari baru dapat saya mengambil bela daripada Muhammad’....Khalid bin Hanbal pula, ‘Sekarang baru batal sihir itu’....Namun Safwan menyebut, ‘Diam jangan bicara, demi Allah, saya lebih suka dipimpin orang Quraisy daripada dipimpin oleh Hawazin’ (Sejarah dan Perjuangan Nabi Muhammad SAW 9, hal. 84/85).

Syeikh Abdul Hamid al Khatib menyatakan, termasuk orang yang gembira dengan kekalahan pasukan Muslimin ialah Abu Sufyan bin Harb. Ia berkata, ‘Kekalahan ini tidak akan berakhir hanya sampai di sini, mereka akan terusir sampai ke pinggir laut’. Berkata Syaibah bin Usman bin Abi Talhah, ‘Sekarang saya dapat membalas dendamku terhadap Muhammad atas kematian bapaku di perang Uhud’. Berkata Jiblah bin Hanbal, ‘hari ini hilanglah pengaruh sihir’.... (hal. 360).

حتى قال أبو سفيان رضي الله عنه وهو حديث عهد بإسلام: لا تنتهي هزيمتهم دون البحر الأحمر, وصرخ جبلة بن الجنيد: ألا بطل السحر اليوم.

Baginda Nabi saw, sebagai pemimpin suara-suara tersebut tidaklah menggusarkan, malah menjadi suatu motivasi kepada baginda saw untuk menambah keyakinan dengan Islam, lalu berteriak dengan sekeras-keras suara:

أين يا عباد الله ؟ إلي أنا رسول الله ، ويقول في تلك الحال : أنا النبي لا كذب أنا ابن عبد المطلب وأمر عليه السلام عمه العباس وكان جهير الصوت أن ينادي الصحابة فقال بأعلى صوته: أين أصحاب السمرة, قال العباس: فوالله لكأن عطفتهم حين سمعوا صوتي عطفة البقر على أوادها, فقالوا: لبيك: لبيك, ويذهب الرجل يثني بعيره فلا يقدر عليه, فيأخذ درعه, فيقذفها في عنقه, ويأخذ سيفه وترسه, ويقتحم عن بعيره, ويخلي سبيله فيؤم الصوت حتى إذا اجتمع إليه مائة منهم استقبلوا الناس واقتتلوا ثم نادى الأنصار, يا معشر الأنصار, يا معشر الأنصار فتلاحقت كتائب المسلمين واحدة تلو الأخرى كما كانوا تركوا الموقعة, وتجالد الفريقان مجالدة شديدة, ونظر رسول الله إلى ساحة القتال وقد استحر واحتدم, فقال: ((الآن حمي الوطيس)), ثم أخذ قبضة من تراب الأرض, فرمى بها في وجوه القوم, وقال: ((شاهت الوجوه)) , فما خلق الله إنسانًا إلا ملئ عينيه ترابًا من تلك القبضة فلم يزل حدهم كليلاً وأمرهم مدبرًا, وما هي إلا ساعات قلائل حتى انهزم العدو هزيمة منكرة وقتل من ثقيف وحدهم نحو السبعين وقام المسلمون بمطاردة فلول جيش العدو المتفرقة في نخلة وأوطاس فقتلوا دريد بن الصمة وغيره، ومعظم المشركين تجمعوا في الطائف.
Seruan baginda Rasul SAW memberi peringatan kepada tentera Muslimin sehingga mereka sedar kesilapan dan mara semula dengan menyebut:
لبيك: لبيك

Dengan keyakinan yang tinggi akhirnya mereka kembali bersemangat dan dapat mengalahkan musuh yang lari meninggalkan harta sebanyak 12,000 ekor unta, 40,000 wuqiyyah perak (856,000 gram), 6,000 tentera yang tertawan (al Khatib, hal. 361).

Beberapa perkara yang perlu diperhatikan

1.    Sebagai pemimpin gerakan Islam, strategi, keyakinan dan tawakkal yang amat tinggi kepada Allah perlu ada di setiap masa. Inilah yang telah ditunjukkan oleh baginda saw kepada kita semua.

2.    Sebarang ucapan dan kenyataan yang tidak bertanggungjawab sepatutnya tidak akan mempengaruhi sikap dan suasana gerakan Islam. Apa yang penting adalah tawakkal baginda yang bulat kepada Allah, yang memasukkan ketakutan ke dalam hati musuh, walaupun dengan hanya menghamburkan segenggam tanah ke arah musuh. 

3.    Tentera musuh yang menggempur hanya seramai empat ribu orang, yang pada awalnya berjaya menakutkan tentera Islam seramai dua belas ribu orang. Namun apabila Nabi saw tetap teguh dan memohon pertolongan Allah, hanya dengan segenggam tanah dapat menakutkan musuh, sehingga mengembalikan semula kekuatan tentera Islam.

4.    Benarlah firman Allah yang bermaksud, ‘Sembahlah Tuhanmu hingga sampai ke saat-saat kematian’.(واعبد ربك حتى يأتيك اليقين)

No comments:

Post a Comment