Wednesday, October 3, 2018

Apa yang ada pada dua tangan anda

D

ari Umar ibn Abi Salamah radhiyallahu 'anhuma, ketika kanak-kanak pernah makan dengan tangannya - kanan dan kiri. Kemudian diperingatkan oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam dalam sabda baginda SAW:
يَا غُلاَمُ سَمِّ اللَّهَ ، وَكُلْ بِيَمِينِكَ وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ
"Hai anakku, panggil nama Allah, dan makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah apa yang ada di hadapanmu." (HR. Bukhari 5376 & Muslim 2022)
Dari Ibn Umar radhiyallahu 'anhuma, Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bersabda:
إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ بِيَمِينِهِ وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ
Apabila anda makan, anda harus makan dengan tangan kanan anda. Jika minum maka hendaklah juga minum dengan tangan kanannya, kerana iblis makan dengan tangan kirinya dan minuman dengan tangan kirinya "(Muslim 2020, Abu Daud 3778 dan lain-lain).


As-Shan’ani menjelaskan hadis Umar bin Abi Salamah,
وفي الحديث دليل على وجوب الأكل باليمين للأمر به أيضا ويزيده تأكيدا أنه صلى الله عليه وسلم أخبر بأن الشيطان يأكل بشماله ويشرب بشماله وفعل الشيطان يحرم على الإنسان
Dalam hadis di atas terdapat dalil wajibnya makan dengan tangan kanan, kerana ada perintah untuk melakukannya. Hal ini diperkuat lagi, dimana Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menyebutkan bahwa setan makan dengan tangan kiri dan minum dengan tangan kiri. Apatah lagi ianya perbuatan setan, sememangnya diharamkan untuk dilakukan oleh manusia. (Subulus Salam, 3/159)
Kenyataan di atas menggambarkan kepada kita tentang peraturan hidup orang Islam yang telah diajar oleh baginda SAW, bukan sahaja dalam kehidupan beraqidah, bersyariat, berakhlak malah dalam tatacara makan sekaligus telah dijelaskan dengan begitu baik sekali.
Mungkin sebahagian daripada kita tertanya-tanya apa pentingnya sunah ini diamalkan?.
Pertama, perlu kita lihat arahan ini datang daripada siapa. Jawabnya daripada baginda Rasul SAW. Kalau daripada baginda Rasul SAW, maka jelas ianya adalah daripada Allah SWT. Kerana baginda SAW tindak bercakap sesuatu melainkan baik-baik belaka. Apa buktinya? Lihat jaminan Allah SWT tentang baginda SAW:
وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ (3 (إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ (4) 
Bahawa baginda SAW tidak akan bercakap berdasarkan kepada hawa nafsu. Apa yang ada adalah berdasarkan kepada wahyu Allah SWT.
Apabila ianya daripada Allah dan Rasul-Nya, jika kita lakukan sudah tentu kita disukai Allah dan Rasul-Nya. Perlakuan ini menjadikan salah satu ibadat, menggambarkan kedekatan dan taqarrub kita kepada Allah.
Kedua, apabila ianya merupakan arahan Allah, dan kita lakukannya dengan ikhlas semata-mata memenuhi tuntutan Allah dan Rasul-Nya, maka disebut sebagai Ibadat.  Maka ianya bersesuaian dengan salah satu daripada tujuan kejadian manusia itu sendri. Di samping itu akan ada ganjarannya iaitu pahala daripada Allah SWT.  Sebaliknya apabila kita menentang dan sengaja melakukan penentangan, maka kita disebut hambanya yang derhaka. Derhaka adalah maksiat dan kita akan mendapat dosa.
Melakukan sesuatu mengikut jalan sunnah Rasul SAW adalah lambang kepatuhan. Paling tidak akan ada keberkatan daripada Allah. Berkat adalah suatu situasi yang boleh memberi keuntungan dalam kehidupan harian kita.
Ketiga, penulis pernah terbaca satu artikel mengenai kajian seorang doktor pakar mengenai perbezaan tangan kiri dengan tangan kanan. Lihat angka yang tertulis pada kedua-dua tapak tangan kita. Kanannya lapan belas dan kiri lapan puluh satu. Bila dicampurkan ia menjadi sembilan puluh sembilan. Ada orang menyebutnya sebagai bilangan nama Allah.
Namun artikel tersebut menyebut, angka lapan belas sebelah kanan menjelaskan jumlah enzim yang dibekalkan pada tangan kanan dan sifatnya lebih kepada menghidupkan. Sementara sebelah kiri berjumlah lapan puluh satu dan sifatnya membunuh, terutama yang ada pada hujung jari manis sebelah kiri. Mungkin juga boleh disebut tangan kanan adalah lambang kepada kehidupan, kesihatan dan  tangan kiri adalah sebaliknya.***(penulis mengharapkan akan ada kajian yang lebih mendalam oleh orang yang lebih pakar).
Sebab itulah di dalam sunnah Nabi SAW, tangan kiri digunakan semasa beristinjak dan lain-lain. Lihat apa yang diceritakan baginda oleh Maimunah r.a. ketika baginda mandi junub. Dalam riwayat Abu Daud, “Kemudian Baginda SAW menuangkan air ke atas kemaluannya, dan membasuh kemaluannya dengan tangan kirinya.” (Hadis Riwayat Abi Daud, Bukhari dan Muslim).
Syaidatina Aisyah r.a. bahawa Rasulullah SAW dengan menggunakan tangan kiri pada perkara-perkara yang mengandungi kotoran. “Adalah tangan kanan Rasulullah SAW untuk bersuci dan makan. Dan tangan kirinya untuk urusan tandas dan apa-apa yang kotor.” (Hadis Riwayat Abu Daud).

Keempat, tangan kanan adalah lambang kemuliaan dan kesantunan. Sebab itu apabila kita berurusan dengan seseorang, adalah lebih manis digunakan tangan kanan. Sebaliknya penggunaan tangan kiri dipandang kurang manis dan kurang adabnya. Masyarakat Melayu juga secara tradisi telah dilatih untuk mengutamakan tangan kanan dalam apa-apa urusan yang mulia. Ini melambangkan ketinggian budi bahasa, sehingga ada slogan menyebut ‘Budi Bahasa Budaya Kita’.
Kontrasnya adalah tangan  kiri yang disebut sebagai perlakuan syaitan, yang menjadi lambang kepada kedegilan yang akhirnya menjadikan kita jauh daripada rahmat Allah SWT. Larangan makan dengan  tangan kiri bukan suatu permainan atau guruan, sebab itulah dalam hadis lain Salamah bin al-Akwa’ bercerita,
أَنَّ رَجُلاً أَكَلَ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم بِشِمَالِهِ فَقَالَ « كُلْ بِيَمِينِكَ ». قَالَ لاَ أَسْتَطِيعُ قَالَ « لاَ اسْتَطَعْتَ ». مَا مَنَعَهُ إِلاَّ الْكِبْرُ. قَالَ فَمَا رَفَعَهَا إِلَى فِيهِ.
Adalah seseorang laki makan di samping Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam dengan tangan kirinya. Lalu Rasulullah bersabda: “Makanlah dengan tangan kananmu!” Dia malah menjawab, ‘Aku tidak berupaya. Baginda SAW bersabda, ‘Benar kamu tidak berupaya?’ Dia menolaknya karena sombong. Setelah itu tangannya tidak boleh diangkat sampai ke mulutnya.” (HR. Muslim 2021).
Daripada beberapa hadis di atas kita dapat mengambil peringatan di antaranya:
1.    Perintah untuk makan dengan tangan kanan.
2.    Kesan daripada memandang remeh terhadap arahan baginda SAW.
3.    Doa buruk karena dia tidak segera melaksanakan perintah kerana sombong.
As-Shan’ani mengatakan,
ولا يدعو صلى الله عليه وسلم إلا على من ترك الواجب وأما كون الدعاء لتكبره فهو محتمل أيضا ولا ينافي أن الدعاء عليه للأمرين معا
Dan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak mungkin mendoakan keburukan kecuali untuk orang yang meninggalkan kewajiban. Jika doa itu karena alasan orang itu bersikap sombong, memang ada kemungkinan demikian. Dan tidak jauh jika kita fahami bahwa doa itu karena kedua alasan tersebut. (Subulus Salam, 3/159).
Pernah diceritakan oleh satu kumpulan ruqyah mengenai seorang wanita penghafal quran yang kerasukan. Persoalannya, bagaimana mungkin setan boleh masuk ke dalam tubuh seorang yang banyak berinteraksi dengan al Quran?
Salah seorang peruqyah bertanya pada jin yang sedang beraksi tersebut. Jin itu menjawab melalui lisan wanita tersebut, ”saya sudah lama menunggu untuk masuk ke dalam tubuhnya, dan peluang ini saya perolehi ketika  dia minum dengan tangan kiri.” (https://www.islampos.com/ini-bahayanya-makan-dan-minum-dengan-tangan).
Berdasarkan kepada beberapa kenyataan di atas, jelas kepada kita bahawa Islam adalah satu agama yang sangat bersesuaian dengan fitrah manusia. Naluri semula jadi kita akan menolak andainya melihat seseorang melakukan perkara yang mulia dengan menggunakan tangan kiri. Sebaliknya naluri akan menyatakan ‘ya’ atau bersetuju dengan kemuliaan yang didahului oleh tangan kanan. Demikianlah Islam agama yang hanif yang sangat bersesuaian dengan fitrah manusia.

No comments:

Post a Comment