Wednesday, January 18, 2012

Beberapa Catatan Mengenai Wanita

Allah menjadikan bagi Adam pasangannya Hawwa, kemudian memerintah pasangan ini supaya tinggal di dalam syurga. Mengenai kejadian Hawwa, ada yang menyebut dari tulang rusuk Adam, berdasarkan kepada beberapa hadis Nabi saw:

استوصوا بالنساء خيرا فإنهن خلقن من ضلع وإن أعوج شيء في الضلع أعلاه فاستوصوا بالنساء خيرا

Peliharalah perempuan itu sebaik-baiknya, kerana sesungguhnya perempuan dijadikan dari tulang rusuk, dan sesungguhnya yang paling bengkok pada tulang rusuk itu ialah sebelah atasnya. Maka jika engkau cuba meluruskannya, nescaya engkau patahkan dia. Dan jika engkau tinggalkan saja, dia akan tetap bengkok. Sebab itu peliharalah perempuan itu baik-baik (Muttafaq `alaihi).

Berkaitan dengan kejadian wanita Prof. Dr. Hamka menyatakan:

• Apabila kita perhatikan bunyi hadis di atas dengan saksama, tidaklah dapat dijadikan alasan untuk mengatakan bahawa perempuan, atau terutama Siti Hawwa, terjadi dari tulang rusuk Nabi Adam (Azhar 1, hal. 166).

• Tidak tersebut sama sekali dalam hadis ini dari tulang rusuk Adam. Yang terang hadis ini membuat perbandingan dari hal yang bengkok atau bengkoknya jiwa perempuan, sehingga payah dibentuk, sama seperti tulang rusuk yang sama sekali tidak dapat diluruskan, kalau dibiarkan saja tidak dihadapi dengan sabar , bengkoknya akan terus (hal. 166).

• Dalam hadis lain disebut:
‏المرأة كالضلع إن أقمتها كسَرْتها ..وإن استمتعت بها استمتعتَ بها وفيها عوج

“Perempuan itu adalah seperti tulang rusuk; jika engkau cuba meluruskannya dia pun patah. Dan jika engkau bersuka-sukaan dengan dia maka bersuka-suka juga engkau, namun dia tetap bengkok”

• Nampaknya yang ditekankan di sini ialah jiwa dan bawaan segala perempuan di dunia. Pertimbangnnya tidak lurus, kurang objektif dan kadangkala agak sentimen, emosional...suka berbelanja,suka kepada perhiasan, suka membebel dsb.

Sementara as Syeikh Muhammad Abduh pula menyatakan, bahawa hadis mengenai perempuan terjadi dari tulang rusuk bukanlah benar-benar tulang rusuk, melainkan satu kias dan perumpamaan belaka. Sebagai contoh lihat ayat 27 surah al ambiya’:

خلق الإنسان من عجل
“Telah dijadikan manusia itu dari sifat terburu-buru”

• Ada juga yang menyebut kerana tulang rusuk menggambarkan sangat rapat dan dekatnya hubungan lelaki.

• Menjadi tugas bagi lelaki menerima amanah ini dengan bijak dan bertanggungjawab.

• Ada sesuatu yang disediakan oleh Allah pada wanita, namun hendaklah dinikmati berdasarkan kepada batasannya.

إن المرأة خلقت من ضلع لن تَستقيمَ لك على طريقةٍ فإن استمتعتَ بها اِستمتعتَ بها وفيها عوجٌ وإن ذهبْتَ تُقِيمُها كسَرْتهُا وكَسْرُها الطلاق

‘Sesungguhnya perempuan itu dijadikan dari tulang rusuk. Dan tidak akan dapat lurus untuk engkau atas suatu jalan. Jika engkau mengambil kesenangan dengan dia, namun dia tetap bengkok. Dan jika engkau cuba meluruskannya, nescaya engkau mematahkannya. Patahnya itu talaknya.

اِستوصوا بالنساء خيرا أخذتموهن بأمانة الله واستحللتم فروجهن بكلمات الله

“Peliharalah perempuan-perempuan itu sebaik-baiknya, kerana kamu telah mengambilnya dengan amanah Allah dan kamu halalkan kehormatan dengan kalimah-kalimah Allah”.... mahalnya pernikahan dan pentingnya menjaga amanah Allah.

• Menunjukkan wanita adalah makhluk yang istimewa dan unik di sisi Allah dan manusia. Perlu dikendalikan dengan baik.

Sikap Islam terhadap wanita:

Kita lihat beberapa petikan maksud firman Allah mengenainya:

Surah ar Rum ayat 21, firman Allah yang bermaksud,

Dan di antara tanda-tanda Yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, Bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang Yang berfikir (ar Rum).

Surah an Nisa' ayat 124,
Dan sesiapa Yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk syurga, dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) sedikitpun (an Nisa’ 124)

an Nisa', ayat 34.
Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal Yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. maka perempuan-perempuan Yang soleh itu ialah Yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan Yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua Yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, Dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. dan perempuan-perempuan Yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan Yang bertujuan mengajarnya). kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha tinggi, lagi Maha besar (an Nisa`).

al Baqarah 228.
Dan isteri-isteri Yang diceraikan itu hendaklah menunggu Dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid). dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak Yang dijadikan oleh Allah Dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu Dalam masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. dan isteri-isteri itu mempunyai hak Yang sama seperti kewajipan Yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) Dengan cara Yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); Dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana (al Baqarah)

al Imran ayat 14.
Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda Yang diingini nafsu, Iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda Yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan Yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali Yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga) (ali Imran: 14).

• Termasuk dalam apa yang disebut sebagai hubbus syahwat dan merupakan perhiasan.

• Pasangan yang kita berkongsi rahsia hidup dan mati. Wanita adalah saudara kandung lelaki (Hadis riwayat Abu Daud).
إنما النساء شقائق الرجال

• Dia penjaga kepada semua rahsia, anak dan harta kita.

• Sebagai suatu fitnah, sesuatu yang kalau dikendalikan dengan baik akan berpahala. Tak kena cara akan terjerumus sama. Kita kena jaga dan suami kena ada prinsip. Suami sebagai pemimpin.

• Suami wajib mengajar ahli keluarganya dengan pelajaran agama. Hendaklah menasihatkan anak-anak dan isterinya supaya sentiasa menunaikan sembahyang lima waktu tepat pada waktunya. Sebagaimana firman Allah:
“Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya.”

• Suami hendaklah bergaul dan memberi teguran dan nasihat yang baik kepada isteri dan ahli keluarga. Selaras dengan firman ALLAH:

“Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.”

• Selain itu juga tanggungjawab suami terhadap keluarga dan isteri itu ialah dengan mengajar ilmu fardu ain, seperti al-Quran, hadis, hukum halal haram, bersuci dan ibadat. Seandainya dia tidak berkesempatan untuk mengajar sendiri, dia wajib mencari guru yang dapat mengajar isteri dan anak-anaknya.

• Isteri yang baik juga adalah penghibur kepada suami dan dia adalah segala-galanya dan juga sebagai penyempurna untuk kebaikan di dunia dan akhirat. Lihat hadis qudsi:

إذا أردت أن أجمع للمسلم خير الدنيا وخير الآخرة جعلت له:
• قلبا خاشعا
• ولسانا ذاكرا
• وجسدا على البلاء صابرا
• وزوجة مؤمنة تُسِرُّه إذا نظر اليها وتحفظه إذا غاب عنها فى نفسها وماله
(الشرازى 190)

Dalam satu isyarat lain Nabi saw bersabda:

"الدنيا متاع وخيرها المرأة الصالحة" الدنيا متاع وخير متاعها الزوجة الصالحة

Lihat beberapa kelebihan wanita:

1. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dia kehendaki.

2. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

3. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan direkannya (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

4. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
5. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

Seterusnya lihat pula gambaran di bawah:

ما هي صفات المرأة المسلمة..؟؟
المرأة المسلمة : تقيـة ، نقيـة ، صيـنة ، عابـدة.
المرأة المسلمة :حـرة ، أبيـة ،أصيـلة ، كريـمة
المرأة المسلمة : قويـة ، ذكيـة ، واعيـة ، عاقـلة .
المرأة المسلمة : صادقـة ، صابـرة ، سخيـة ، رحيـمة .
المرأة المسلمة : بيتـها ، نظيـف ، أنيـق ، مبـارك .
المرأة المسلمة : مطيعـة ، ودود ، ولـود .
المرأة المسلمة : بـارة ، رفيقـة ، معينـة .

Semoga dapat dimanfaatkan bersama, sebarang kekurangan dan kekhilafan mohon diperbetulkan.

1 comment:

  1. Peliharalah perempuan itu sebaik-baiknya, kerana sesungguhnya perempuan dijadikan dari tulang rusuk, dan sesungguhnya yang paling bengkok pada tulang rusuk itu ialah sebelah atasnya.

    Hootoh Tudia baru aje baca Senarai Ibu-Ibu Hebat Bernama Siti - Ibu adalah kata yang paling indah di bibir umat manusia dan Agatha Christie pernah berkata, cinta seorang ibu... ..memperkenalkan Senarai Ibu-ibu Hebat bernama Siti

    ReplyDelete