Saturday, January 14, 2012

Beberapa Sifat Khusus Orang-Orang Mu`min

Prof Dr. Ali Abdul Halim Mahmud dalam bukunya bertajuk at Tarbiyyah ar Ruhiyyah - Mencerdaskan Rohani, antaranya menyebut beberapa Khasais al Mu`minin atau beberapa sifat khusus orang-orang mu`min.

Sesungguhnya roh orang mu`min yang dididik dengan didikan Islam memiliki sifat khusus yang sebahagiannya diringkaskan dalam tujuh sifat berikut:

1. Perasaan akan wujudnya Allah swt.
2. Perasaan akan pengawasan Allah terhadapnya. Ini akan melahirkan;

i. Keikhlasan
ii. Menerima tuntunan wahyu, barangsiap yang menggunakan wahyu sebagai sumber hidup maka ia tidak akan sesat selama-lamanya.
iii. Istiqamah.

3. Pengawasannya terhadap Allah, ini bermaksud;

i.Rasa cinta dirinya terhadap Allah, suka melakukan pendekatan kepada-Nya, mengajarinya untuk takut kepada Allah dan takut melakukan kemaksiatan.
ii. Dengan membaiki niat atau mensucikan dari segala hal yang membuatkan kemurkaan Allah.
iii. Puncak pengawasan kita terhadap Allah adalah perasaan takwa dan takut kepada Allah. Lihat al Hasyr: 18-19:

Pentingnya pengawasan manusia terhadap Allah:

i. Perbuatan dan perkataan akan terbimbing agar tidak terperangkap engan kesalahan dan akan berusaha menjaga diri dari segala yang menimbulkan kemurkaan Allah.
ii. Mendidik roh ke arah takwa yang merupakan kunci segala kebaikan dan penutup keburukan (al A`raf: 96, al baqarah: 283, az Zumar: 10& 20, an Nahl: 128).
iii. Melahirkan perasaan dalam diri manusia bahawa iman dan taqwa itu memiliki kelazatan..dan Allah akan memberi perasaan tersebut. Allah akan mengawasi dan memberi perlindungan kepada segala pergerakannya.

إن أحْـبَبْتُم أن يـُحِبَّكمُ الله تعالى ورسولُه فأدُّوا إذا أُئـْتـُـمِنْتُم وأصْدِقوا إذا حدَّثتُم وأحسِنوا جِوارَ من جاوَرَكم

“Apabila kamu suka untuk disukai oleh Allah dan Rasul-Nya maka tunaikan lah jika kamu diamanati (hi), dan jujurlah kalau berkata, serta berbuat baiklah kepada orang sekitar (jiran)”.

iv. Memiliki sifat Ihsan, yang disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh `Umar al Khattab.

4. Tunduk kepada Allah dengan amalan-amalan yang sunnah. Ini bermaksud:

i. Sesuatu amalan yang wajib, kemudian memberi kesempatan kepada dirinya melakukan amalan yang sunnat. Lihat al Isra’: 79. Tahajjud adalah wajib bagi Nabi saw, namun sunat bagi ummat baginda. Lihat hadis:

إنه سيكونُ أُمراءُ يــُؤخِّرون الصلاةَ عن مواقيتِها, ألاَ فصلِّ الصلاة لوقتها ثمَّ ائْتِهِم فإن كانوا قد صلُّوا فقد أحْرَزَتْ صلاتُكَ وإلاَّ صلَّيْتَ معهم فكانت تلك نافلةً

“Sesungguhnya akan ada pemimpin yang mengakhirkan solat daripada waktunya, ketahuilah, makan solatlah pada waktunya, lalu datangilah mereka, maka apabila mereka telah solat maka solatmu sudah mencukupimu dan jika belum solat maka solatlah bersama mereka, dan itu merupakan solat sunnah”

ii. Merupakan amalan soleh yang dapat menutupi kekurangan kewajipan yang dilewatkan.

Manfaat dari mendekatkan diri dengan amalan sunnah:

i. Memperolehi pahala dari Allah
ii. Memperolehi rahmat dan keampunan Allah serta pertolongan-Nya.
iii. Menghadap Allah dengan mencintai manusia dan mencintai kebaikan manusia (al Hujurat: 10, al Hajj: 77).

5. Cinta kebaikan untuk manusia dan mencintai manusia.
Lihat al Hasyr: 9, al Maidah: 2. Ali Imran: 159. Kesannya:

i. Menjadikan manusia bersiap sedia menerima sistem peraturan Allah dari semua segi.
ii. Akan bersama-sama para da`iey untuk membina peradaban Islam yang bercirikan kemanusiaan, tidak mengenal perbezaan warna kulit.
iii. Bersama memantapkan agama Allah ke arah mendirikan negara Islam yang menjalanakan hukum Allah di atas muka bumi.

6. Penuh percaya terhadap penerimaan Allah atas doa-doanya. Baca mashaf secara mendalam, meneliti. Lihat ali Imaran: 31, 76. Sebab yang boleh menimbulkan keyakinan ialah;

i. Membaca, menghayati, dan mengamalkan ayat-ayat al Qur’an.
ii. Melaksanakan kewajipab dan mendekatkan diri kepada Allah melalui amalan-amalan sunnah.
iii. Merenungi segala nikmat yang diberikan sehingga dapat melahirkan rasa syukur.
iv. Meneladani Rasul saw dalam ucapan dan perbuatannya.
v. Bergaul dan mengambil manfaat daripada orang-orang yang soleh.
vi. Melepaskan diri daripada segala ucapan, tindakan, diam, atau semua perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah.

7. Rela dengan ketentuan dan taqdir Allah, at Taubah: 62. Dalam satu hadis telah datang satu rombongan kepada Rasul saw dan baginda saw kemudian bertanya:

من انتم؟ قالوا: مؤمنون, فقال: ما علامةُ ايمانِكم؟ قالوا: نصبِرُ على البلاء ونشكُر عند الرَّخاءِ ونرضَى بمواقعِ القضاءِ, فقال: مؤمنون وربِّ الكعبة

“Siapa kamu? Mereka menjawab: Orang-orang yang beriman, Rasulullah bertanya: Apa tanda-tanda imanmu?, mereka mengatakan: Kami bersabar atas cubaan, bersyukur atas kenikmatan, dan reda dengan takdir, maka Rasul saw bersabda: Kamu orang-orang yang beriman demi Tuhan Kab`bah”

Faedahnya ialah:

i. Kuatkan iman dan mengukuhkan penyerahan diri.
ii. Mengajar bertawakkal.
iii. Mengajar tama`ninah (ketenangan dan khusyuk) untuk mencapai ketengangan.
iv. Salah satu puncak kebahagiaan manusia.
v. Menghantar manusia menuju peningkatan taat yang meninggalkan pelanggaran.
vi. Mengajar akhlak yang baik dalam hubungan dengan Allah dan manusia.
vii. Mendapat syafaat dari doa Nabi saw.

No comments:

Post a Comment