S
uatu ketika Fudhail bin Iyadh
pernah ditanya: “Bilakah seseorang boleh menjadi baik (soleh)?” Beliau
menjawab, “seseorang boleh menjadi soleh setelah mempunyai empat perkara iaitu;
i.
Kejujuran telah
memainkan peranan di dalam kalbunya.
ii.
Takut sudah
mengambil tempat di dalam hatinya.
iii.
Kebenaran sudah
berada pada lidahnya.
iv.
Amal soleh sudah
memenuhi seluruh anggota badannya” (Prof. Dr. Tengku H. Baihaqi A.K. 900 Materi
Pokok Untuk Dakwah Dan Khutbah, hal. 45).
Pada penulis, pesanan di atas
walaupun ringkas ternyata ianya amat bernilai sekali. Namun sebelum kita pergi
lebih jauh, rasanya amat perlu kita mengenali siapa sebenarnya Fudhail ini. Ada
riwayat mengatakan beliau merupakan seorang ahli tasawwuf tabi`en yang
terkemuka di zaman pemerintahan khalifah Harun Aminur Rasyid.
Nama sebenar beliau ialah Abu 'Ali
al-Fudhail bin 'Iyadh bin Mas`ud bin Bisyr at-Tamimi al-Yarbu`iy al-Khurasani. Dilahirkan
pada tahun 105 Hijrah di Samarqand dan dibesarkan di suatu tempat di daerah
Khurasan. Beliau hidup sezaman dengan Imam Malik, Sufyan bin ‘Uyainah, dan
Abdullah bin Al-Mubarak.
Imam adz-Dzahabi pernah menceritakan
kisah seorang pencuri yang bertaubat, kemudian dia menjadi seorang ulama.
Beliau menceritakan, “Adalah al Fudhail bin ‘Iyadh dulunya seorang penyamun
yang menghadang orang-orang di daerah antara Abu Warda dan Sirjis. Suatu ketika
beliau pernah terpikat seorang wanita. Malah pernah pada satu malam beliau
menyelinap ke rumah wanita tersebut, ketika beliau memanjat tembok, tiba-tiba
saja beliau mendengar seseorang membaca
ayat:
“Belum datangkah
waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk tunduk hati mereka guna meningat Allah
serta tunduk kepada kebenaran yang telah turun kepada mereka dan janganlah
mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah turun al Kitab kepadanya,
kemudian berlalu masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras,
dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasiq (QS Al
Hadid 16)
Ada yang mengatakan bahawa ayat ini
dibaca oleh bapa gadis tersebut dalam solat tahajjudnya.Tatkala mendengarnya
beliau gementar dan berkata, “Tentu saja wahai rabb ku. Sungguh telah tiba
saatku (untuk bertaubat). Beliau pun turun ke reruntuhan bangunan, tempat
beliau tinggal. Tiba-tiba saja sekelompok orang yang lalu. Sebagian mereka
berkata, “Kita jalan terus!” dan sebagian yang lain berkata,” Kita
jalan terus sampai pagi, karena biasanya Fudhail menghadang kita di jalan ini,”
Fudhail menceritakan ,”Kemudian aku merenung dan bergumam. “aku
menjalani kemaksiatan-kemaksiatan di malam hari dan sebagian dari kaum muslimin
ketakutan kepadaku, dan tidaklah Allah menggiringku kepada mereka ini melainkan
agar aku bertaubat kepadaMu dan aku jadikan taubat itu dengan tinggal di Baitul Llah Haram.”
Ayat itulah yang menyedarkan beliau
dari kelalaian yang panjang. Hingga akhirnya beliau menjadi ulama yang masyhur
di kalangan tabi’in, sekaligus dikenal sebagi ahli ibadah yang zuhud. Beliau
telah menghabiskan satu masa di Kufah, lalu mencatat ilmu dari ulama di negeri
itu, seperti Manshur, Al-A’masy, ‘Atha’ bin As-Saaib serta Shafwan bin Salim
dan juga dari ulama-ulama lainnya. Kemudian beliau menetap di Makkah. Dan
adalah beliau memberi makan dirinya dan keluarganya dari hasil mengurus air di
Makkah. Waktu itu beliau memiliki seekor unta yang beliau gunakan untuk
mengangkut air dan menjual air tersebut untuk memenuhi keperluan makanan dirinya
dan keluarganya.
Berbalik tentang empat pertanda
untuk menjadi seseorang itu sebagai hamba Allah yang soleh amat perlu kita renungi
bersama.
Pertama, ialah kejujuran telah
memainkan peranan di dalam kalbunya. Apa pentingnya kita dengan kejujuran
kepada kita semua. Jawapannya mudah saja. Pentingnya jujur supaya orang boleh
percaya kepada kita. Dalam bahasa Arab, kata jujur sama maknanya dengan
“ash-shidqu” atau “shiddiq” yang berarti nyata, benar, atau berkata benar.
Jujur menjadikan kita seorang yang siddiq.
Orang yang benar segala segi dan tindak tanduk harian. Siddiq salah satu
daripada sifat yang wajib bagi rasul. Maka sebagai seorang Islam sepatutnya
menjaga dan memiliki sifat-sifat sebegini.
Sifat jujur menjadi pembuka jalan
kepada amanah. Orang percaya dengan cakap dan tindak tanduk kita. Kemana sahaja
kita berada insya’ Allah orang akan mempercayai kita. Sudah tentu kita akan
dapat ramai kawan. Di mana sahaja kita
berada insya’ Allah kita akan selamat.
Perkara yang kedua ialah takut sudah mengambil tempat di dalam hatinya.
Al Mandili menyatakan bahawasanya takut itu pedih hati
dan sakit ia dengan sebab yang dibenci pada masa yang akan datang. Dan
terkadang takut itu kerana dosa. Terkadang ada ia kerana mengenal sifat Allah
Ta`ala (al Mandili: Penawar Bagi Hati).
Takut juga selalu dihubungkan dengan taqwa.
Rasulullah S.A.W telah bersabda,
"Bahawa tidak akan masuk neraka orang menangis kerana takut kepada Allah
sehingga ada air susu kembali ke tempat asalnya."
Dalam sebuah kitab Daqa'iqul Akhbar
menerangkan bahawa akan didatangkan seorang hamba pada hari kiamat nanti, dan
sangat beratlah timbangan kejahatannya, dan telah diperintahkan untuk
dimasukkan ke dalam neraka.
Maka salah satu daripada rambut-rambut
matanya berkata, "Wahai Tuhanku, Rasul Engkau Nabi Muhammad S.A.W telah
bersabda, sesiapa yang menangis kerana takut kepada Allah S.W.T, maka Allah
mengharamkan matanya itu ke neraka dan sesungguhnya aku menangis kerana amat
takut kepada-Mu."
Akhirnya Allah S.W.T mengampuni hamba itu
dan menyelamatkannya dari api neraka dengan berkat sehelai rambut yang pernah
menangis kerana takut kepada Allah S.W.T. Malaikat Jibril A.S mengumumkan,
telah selamat Fulan bin Fulan sebab sehelai rambut."
Dalam sebuah kitab lain, Bidayatul-Hidayah,
diceritakan bahawa pada hari kiamat nanti, akan didatangkan neraka jahanam dengan
mengeluarkan suaranya, suara nyalaan api yang sangat menggerunkan, semua umat
menjadi berlutut kerana kesusahan menghadapinya. Allah S.W.T berfirman yang
bermaksud, "Kamu lihat (pada hari itu) setiap umat berlutut (yakni
merangkak pada lututnya). Tiap-tiap umat diseru kepada buku amalannya.
(Dikatakan kepadanya) Pada hari ini kamu dibalasi menurut apa-apa yang telah
kau kerjakan." (Surah al-Jatsiyah ayat 28)
Sebaik saja mereka menghampiri neraka,
mereka mendengar kegeraman api neraka dengan nyalaan apinya, dan diterangkan
dalam kitab tersebut bahawa suara nyalaan api neraka itu dapat didengar sejauh
500 tahun perjalanan. Pada waktu itu, akan berkata setiap orang hingga
Nabi-nabi dengan ucapan, "Diriku, diriku (selamatkanlah diriku Ya Allah)
kecuali hanya seorang nabi saja yang akan berkata, "Umatku, umatku."
Beliau ialah junjungan besar kita Nabi
Muhammad S.A.W. Pada masa itu akan keluarlah api neraka jahim seperti
gunung-gunung, umat Nabi Muhammad berusaha menghalanginya dengan berkata,
"Wahai api! Demi hak orang-orang yang solat, demi hak orang-orang yang
ahli sedekah, demi hak orang-orang yang khusyuk, demi hak orang-orang yang
berpuasa, supaya engkau kembali."
Walaupun dikata demikian, api neraka itu
tetap tidak mahu kembali, lalu malaikat Jibril berkata, "Sesungguhnya api
neraka itu menuju kepada umat Muhammad S.A.W"
Kemudian Jibril membawa semangkuk air dan
Rasulullah meraihnya. Berkata Jibril A.S. "Wahai Rasulullah, ambillah air
ini dan siramkanlah kepadanya." Lalu Baginda mengambil dan menyiramkannya
pada api itu, maka padamlah api itu.
Setelah itu Rasulullah S.A.W pun bertanya
kepada Jibril A.S. "Wahai Jibril, Apakah air itu?" Maka Jibril
berkata, "Itulah air mata orang derhaka di kalangan umatmu yang menangis
kerana takut kepada Allah S.W.T. Sekarang aku diperintahkan untuk memberikannya
kepadamu agar engkau menyiramkan pada api itu." Maka padamlah api itu
dengan izin Allah S.W.T.
Telah bersabda Rasulullah S.A.W, " Ya
Allah anugerahilah kepada kami dua buah mata yang menangis kerana takut kepada-Mu,
sebelum tidak ditemunya air mata."
Seterusnya disebut kebenaran sudah
berada pada lidahnya. Seimbas lalu perkara yang ketiga seakan-akan sama seperti
pesanan pertama. Namun apabila diteliti, ternyata ia merupakan manifestasi dari
pesanan pertama. Bermula dengan hati dan dimunculkan dengan percakapan dan juga
tindakan harian. Dia tidak akan berbohong walaupun itu melibatkan kepentingan
dirinya.
Dalam satu kisah, seorang budak
kecil yang bercakap benar telah menyedarkan ketua penyamun. Budak ini menumpang
satu rombongan dagang untuk ke suatu tempat kerana menuntut ilmu. Di
pertengahan jalan rombongan ini telah dihalang oleh sekumpulan penyamun. Ketua
penyamun itu bertanya adakah sesiapa yang mempunyai wang untuk dirampasnya.
Semua ahli dalam rombongan dagang tersebut mendiamkan diri kerana takut wang
mereka dirampas. Namun dengan ikhlas budak kecil yang menumpag rombongan dagang
tersebut mengaku ia mempunyai sejumlah wang. Ketua penyamun itu tidak percaya.
Tetapi budak tersebut bertegas dengan mengatakan dia mempunyai wang yang
dibekalkan oleh ibu kepadanya. Hairan dengan pengakuan yang diterima, maka
ketua penyamun itu bertanya kenapa dia memberitahu, sedangkan orang lain
seboleh-bolehnya menyembunyikan wang. Budak lelaki tersebut memberitahu bahawa
dia dipesan oleh ibunya supaya sentiasa bercakap benar.
Pengakuan ini telah menginsafkan
ketua penyamun, lalu membebaskan rombongan dagang tadi dan beliau terus
bertaubat serta berhenti daripada ‘kerjayanya’ sebagai ketua penyamun. Ulama`
berselisih pendapat tentang kisah di atas, ada yang mengatakan Imam Hanafi dan
ada yang mengatakan Syeikh Abdul Kadir al Jailani. Bagi penulis, tak kisahlah
sesiapa pun, yang penting ia telah terpahat dalam sejarah sebagi suatu contoh
yang baik tentang pentingnya bercakap benar. Memantul hati orang yang jahat dan
menyelamatkan kumpulan dagang dari dirampas hartanya. Dengannya kita mendapat
i`tibar.
Imam al Ghazali RH menyatakan bahawa
benar atau as Shidq dipakai pada enam
makna iaitu:
i.
Benar pada
perkataan,
ii.
Benar pada niat
dan kehendak,
iii.
Benar pada
cita-cita yang telah diputuskan (al `azm),
iv.
Benar pada
menepati al `azm,
v.
Benar pada amal
dan
vi.
Benar pada
ketahkikan tingkat kedudukan agama semuanya (Ihya’ 8, hal: 77).
Lawan kata ini adalah dusta, atau
dalam bahasa Arab ”al-kadzibu”. Orang yang benar dan jujur sentiasa mendapat
naungan daripada Allah. Sementara orang yang dusta akan dikutuk dan dilaknat
oleh Allah dan rasulNya. Mungkin dalam kehidupan harian ada pendusta yang
disanjung dan hidupnya senang lenang. Namun jangan lupa, hidup kita di bumi
Allah. Tak hari ini esok akan terbongkar segala-galanya. Apabila orang sudah tahu
kita suka berdusta, sudah pasti orang akan menjauhkan diri kita. Bayangkan
ungkapan, “jaga-jaga sikit dengan dia tu” “Kenapa?” “lidah biawak, lidah
bercabang, cakap tak serupa bikin, dengar bolehlah tapi pakai jangan” Ini
adalah di antara ungkapan-ungkapa yang digunakan bagi pendusta. Sanggupkah kita
menerima ungkapa-ungkapan seperti itu?.
Dari Ibn Abbas RA, bahawa Nabi SAW
pernah ditanya tentang kesempurnaan, maka baginda SAW menjawab:
قَولُ
الحقِّ والعملُ بالصِّدقِ
Ertinya: Perkataan kebenaran dan perbuatan
yang benar (Ihya’ 8, hal: 77).
Dalam satu kenyataan lain Ibnu Abbas
RA menyatakan:
أربع من كن فيه فقد ربح: الصدق والحياء وحسن الخلق
والشكر.
“Empat
perkara yang menjadikan seseorang beruntung iaitu bersifat benar, malu, baik
akhlak dan sentiasa bersyukur”
Suatu ketika pernah khalifah Harun al-Rashid meminta
nasihat dari Fudhail, maka beliau telah berkata benar antaranya, “Jika kamu (Raja) tidak mahu dijadikan bahan
bakar Jahannam, maka anggaplah rakyat kamu yang tua selaku ibu dan bapa kamu;
yang sebaya sebagai adik beradik kamu, dan dan muda dan yang kecil sebagai anak-anak
kamu… Negeri kamu negeri Islam, dan yang memerintah itu Allah SWT, dan kamulah
yang di perintah”…
Perkara keempat ialah amal soleh
sudah memenuhi seluruh anggota badannya. Hasil dari keimanan yang tinggi,
ketakutan kepada Allah akan memunculkan satu lagi natijah iaitu beramal dengan
anggota badan. Dibuktikan melalui perbuatan dan tindakan harian. Amal dan
tindakan harian adalah perkara ketiga setelah berlakunya syahadah atau iqrar
bil lisan, tasdiq bil qalbi atau membenarkan dengan hati.
Dalam satu isyarat
kita jumpai firman Allah yang lebih kurang bermaksud, “Demi masa,
sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian melainkan meraka yang beriman,
beramal dengan amal yang soleh dan berpesan-pesan kepada kebenaran” (al
Asr).
Ini menunjukkan
bahawa apa yang dipesan oleh Fudhail bin `Iyadh sebenarnya merupakan sebahagian
daripada prinsip penting yang perlu diingati dan diamalkan oleh kita semua.
Sekian, wassalam.
No comments:
Post a Comment