Thursday, June 17, 2010

Bencana Lisan

Sabda Rasulullah sallal Llahu `alaihi wa alihi wasallam:

قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:
يعذب الله اللسان عذابا, لا يعذب به شيئا من الجوارح, فيقول: أى رب! عذبتنى عذابا لم تعذب به شيئا؟ فيقول الله: خرجت منك كلمة, فبلغت مشارق الأرض ومغاربها, فسفك بها الدم الحرام, وانتهب بها المال الحرام, وانتهك به الفرج الحرام. وعزتى لأعذبنك عذابا لا أعذب به شيئا من جوارحك.
Rasulullah sallal Llahu `alaihi wa alihi wasallam bersabda yang lebih kurang bermaksud:

“Allah akan mengazabkan lidah dengan suatu azab (yang dahsyat) yang tidak ada tandingannya dengan azab kepada anggota yang lain.

Maka berkatalah (lidah): ‘Wahai Tuhan!, Engkau mengazabkan aku dengan azab yang (kadarnya) tidak terbanding dengan yang lain?’.

Allah berfirman: ‘Telah keluar dari kamu jenis-jenis perkataan, maka ia telah sampai kepada timur dunia dan baratnya. Maka dengannya (perkataan tersebut) tertumpahlah darah secara haram, dan dirampas harta secara haram, dan dicabul kehormatan secara haram. Dan Demi ketinggianKu pasti Aku menyiksakan kamu dengan (kadar) siksaan yang (berat) tidak Aku jatuhkan kepada sesuatu apa pun daripada anggota-anggota engkau yang lain.”
(as Syirazi, hal. 300).

Beberapa perkara yang perlu diberi perhatian:

1. Sangat penting menjaga lidah supaya sentiasa bercakap sesuatu yang benar-benar diredhai Allah.

2. Dahulukanlah akal daripada lidah, jangan didahulukan lidah dari akal, akibatnya akan dimurkai oleh Allah.

3. Sepatah perkataan yang tidak baik keluar dari lidah boleh tersebar keseluruh pelusuk bumi dan kesannya akan berlaku pertumpahan darah, harta boleh dirampas secara haram dan maruah akan tercabul secara yang haram.

4. Untuk itu gunakanlah lidah dengan cara yang sebaik-baiknya, jagalah dia sementara Allah menganugerahinya bersama-sama dengan kita.

5. Orang tua-tua kita sering menyebut: “Sebab pulut santan binasa, sebab mulut (lidah) badan binasa”. Barangkali elok juga untuk kita renungkan bersama.

1 comment:

  1. semoga entry ini dpt membuka mata hati pembaca dan dpt mngamlknnye dlm khdpn seharian..amin

    perkongsian yg mntap,keep writing ust..(^_^)

    ReplyDelete