"U
staz, susahlah budak-budak saya ni!, tak nak belajar,
nak main saja.”
“Kadangkala bila kita masuk kelas ada saja tingkahlaku
yang menyakikan hati. Apa yang jelas nampak sangat mereka ni tak nak belajar!.”
“Apa yang awak susahkan ni!, kalau mereka tak nak
belajar, mengajarlah cara orang tak nak belajar.” Jawab aku secara spontan. “Ustaz ni!, saya cakap yang betul, tapi ustaz masih lagi
bergurau.”
Demikianlah tingkah seorang pelajar di satu ketika,
mengingati detik-detik pengalaman penyeliaanku semasa bertugas dulu. Pelajar
yang tidak mahu belajar merupakan masalah yang sangat lazim dapat didengari
setiap kali tiba untuk menyelia.
Secara peribadi aku memang selalu bergurau dengan para
pelajar, bukan apa kadangkala boleh membantu untuk mengurangkan tekanan. Tapi
tidaklah melampaui batasan. Dalam kuliah pun selalu aku cetuskan sesuatu yang
boleh memecahkan kebuntuan dengan cerita-cerita santai.
“Betul saya cakap ni, bukan gurau, mari kita duduk dan bincang sama-sama, saya
pun taklah pandai juga. Tapi apa kata kita rancang sesuatu untuk mengajar
pelajar yang tak nak belajar.” Aku
mengajak pelajar tersebut untuk duduk semeja dan berbincang.
“Macam mana ustaz!.” Tanya pelajar tersebut dalam keadaan
termangu-mangu.
“Begini, kita tetapkan satu tajuk tertentu, contohnya
wudhu’, atau air sembahyang, mula-mula bahagikan kepada beberapa pecahan tajuk
kecil (sub-topik), hukumnya, pengertiannya, rukun, sunat, makruh dan
pembatalnya.”
“Tapi
tu dah biasa saya buat ustaz.” Tingkah pelajar yang tidak sabar.
“Tak apa, apa yang anda dah lakukan itu cukup baik,
teruskan. Cuma apa salahnya diubah sedikit dari segi persembahannya.”
“Pernah tak anda masuk kelas dan katakan kita tak payah
belajar hari ni.”
“Tak pernah ustaz.”
“Ok, kalau tak pernah, cuba buat sekali dua, tapi perlu
ada strategi.”
Contohnya: Sebelum masuk kelas, apa salahnya kalau tulis
sepucuk surat, katakan dari seorang bekas pelajar anda atau sapa-sapalah yang isinya
meminta anda menerangkan bagaimana cara untuk mengambil wudhu’ yang betul
mengikut kaedah yang ditetapkan dalam Islam, lepas tu, masukkan dalam sampul
surat, gamkan, tampallah stem yang dah digunakan, tulis alamat anda sendiri di
sekolah yang anda mengajar, mintalah salah seorang pembantu pejabat
hantarkannya sebaik-baik sahaja anda masuk kelas hendak diajar. Dari segi rancangan
untuk adegannya lebih kurang begini.
Situasi:
Kelas ......Darjah: 4 Melur. Bilangan Murid: 30 orang, lelaki 20, perempuan 10
orang. Minat: Bermain, bersembang, usik kawan dan tak nak belajar.
Guru: Anda, seorang yang bakal masuk kelas. Emosi:
Pelbagai, kadang-kadang rungsing kadang-kadang pening. Namun tetap bercita-cita
untuk menjadi guru yang berdedikasi.
Muqaddimah/set induksi:
Bacaan doa dan apa-apa ayat yang boleh menjadi rangsangan
pembelajaran.
“Tuk, tuk, tuk.”
Tiba-tiba pintu diketuk. Seorang pembantu pejabat
masuk, “Assalamu`alaikum ustaz,
ada surat untuk ustaz, urgent!”
“Wa`alaikumus salam, oh! Azhar!, silakan masuk,
ada surat untuk saya. Terima kasih.”
“Sama-sama” jawab pembantu tersebut dan terus
berlalu.
“Maaf ya murid-murid, ustaz nak baca surat ni dulu,
mungkin sangat penting”
Guru mengoyak sampul dan membuka surat di dalamnya dalam
keadaan sedikit cemas. Isinya ialah lebih kurang begini:
Assalamu`alaikum ustaz!
Pertama saya ingin memohon ribuan ampun dan maaf kerana
mengganggu ustaz dengan surat begini. Saya adalah Siti Muslihah, salah seorang
murid ustaz di Sekolah Tualang Tiga. Ingat tak kat saya lagi.
Tujuan saya menulis surat ini ialah untuk mendapatkan
sedikit penjelasan dari ustaz bagaimana cara untuk mengambil wudhu’ dengan
betul. Bukan apa, semalam saya telah ditanya oleh ibu mengenai cara-cara
berwudhu’, saya telah memberi jawapan mengikut kadar kemampuan saya, tetapi ibu
masih tidak berpuashati, jadi ibu minta supaya saya cari dan beritahu kepadanya
cara-cara berwudhu’ yan betul mengikut rukun dan sunatnya sekali. Untuk mencari
jawapannya, saya rasa ustaz adalah orang yang palingt layak saya dapatkan
maklumatnya. Tolong ustaz ya! Saya dalam kecemasan ni! Kalau tak dapat jawab
tentu saya akan malu dan ibu pasti akan memarahi saya.
Yang benar,
Siti Muslihah.
Apa yang sepatutnya guru lakukan?.
Mungkin sebagai langkah pertama.
Guru:
“Sebenarnya hari ni ustaz ada satu topik yang sepatutnya
dipelajari. Tetapi oleh kerana kawan kamu Siti Muslihah ini menghadapi satu
masalah yang besar, ustaz rasa kita tak payah belajarlah hari ini. Apa
kata kalau kita bersama-sama mencari jalan untuk membantu Siti Muslihah
menyelesaikan masalah yang dihadapinya. Setuju tak.”
Murid-murid:
“Tak belajar hari ni, setuju, setuju.”.
(Setelah mendapat persetujuan, cuba dapatkan cadangan
dari murid-murid bagaimana cara untuk membantu Siti menyelesaikan masalah,
andai tidak ada cadangan guru berikan cadangan, bagaimana kalau bahagikan
kepada beberapa kumpulan).
Kedua, pastikan
pembahagian sub-topik mengikut kumpulan, boleh ditetapkan secara arahan atau
mengundi (Pengertian, hukum, rukun, sunat, makruh dan pembatal). Lantik
pengerusi dan pencatat untuk berbincang bagi mendapatkan fakta. Tetapkan
sedikit masa untuk perbincangan di samping pemantauan guru.
Ketiga, pembentangan
hasil perbincangan. Dapatkan komen daripada rakan-rakan dalam kumpulan lain.
Keempat: Tahqiq
dari guru; betulkan mana yang kurang tepat, tambah mana yang kurang dan susun
ikut keutamaan serta keperluan. Tugaskan satu kumpulan untuk menjawab surat
Siti Muslihah dan pastikan hasilnya samada surat dan isi perbincangan yang
telah ditahqiqkan itu dikongsi bersama. Satu salinan masukkan dalam sampul,
kononnya untuk jawapan kepada Siti Muslihah.
Akhirnya guru buat sedikit kesimpulan dari sudut isi,
ucapkan terima kasih kerana membantu ustaz menyelesaikan masalah yang dihadapi
oleh Siti Muslihah. Ok, terima kasih semua.
Sebenarnya itulah pembelajaran. Dari segi langkah dan
aktiviti mungkin sama, tetapi dari segi gaya persembahan sahaja yang sedikit
berbeza.
Tajuk tetaplah ambilan dari sukatan, begitu juga dari
segi isinya. Tetap apa yang disediakan dalam buku teks atau mana-mana sumber
yang perlu dirujuk seperti internet dan sebagainya.
Gaya persembahannya ialah, larikan sedikit dari masalah dan
perasaan berat yang dihadapi oleh pelajar. Tak mahu belajar. Ok, gunakan
kehendak dan naluri tidak mahu belajar. Juruskan kepada isu lain. Inilah apa
yang selalu diistilahkan sebagai ‘double bind’ alih isu. Isunya ialah murid
tak minat belajar. Alihkan kepada Siti yang menghadapi masalah (hakikat yang
tersirat ialah pelajar itu sendiri yang bermasalah).
Gunakan potensi yang ada pada pelajar anda. Fakta mungkin
boleh dicari dari pelbagai sumber, tetapi iradah atau kemahuan
serta keseronokan belajar dalam diri pelajar perlu dicari dan disuburkan. Sebab
itu kata kunci yang akan anda gunakan perlu menarik, contohnya: “ustaz rasa
kita tak payah belajarlah hari ini.” Ini adalah di antara perkataan atau
ayat yang ditunggu oleh pelajar anda hari itu. Tetapi perlulah digunakan secara
berhemah dan berhati-hati. Ada masanya ungkapan ini sesuai dan ada masanya
tidak sesuai.
Bangkitkan rasa simpati yang sedia ada dalam diri
pelajar. “Ok! Kesian tak kat Siti!.” “Kesian” “Kalau kesian apa yang
perlu kita buat!, boleh tak kita sama-sama bantu dia.”
Pelbagaikan aktiviti dan situasi agar semua murid yang
ada terlibat dan tidak berlaku ‘pengangguran’ atau ‘penumpang’ dalam kumpulan
yang dibentuk. Hatta kepada pelajar yang tidak tahu apa-apa boleh jadi tukang
pegang kertas atau tampal kertas. Akhirnya mereka tak sedar yang sebenarnya mereka belajar
dalam satu situasi yang mereka ‘sangka’ tidak belajar.
Dari segi interaksi, pasti akan berlaku interaksi dua
hala atau lebih dari itu, antara guru dengan murid, murid sesama murid. Mereka
tidak berada dalam keadaan statik atau penerima maklumat sahaja. Tetapi
bergerak menjadi pencari malah pemburu.
Pemerolehan ilmu tidak hanya berlaku curahan dari guru
kepada murid, seperti menuang air ke dalam gelas, yang kadangkala boleh
melimpah keluar, atau tersasar, tak masuk dalam gelas. Tetapi juga dari murid
sendiri yang mencari dan mengisi dalam gelas pemikiran mereka di samping
bantuan dan tahqiq dari guru. Mereka aktif dan menjadi pencari maklumat dan
ilmu dengan bimbingan dan rangsangan dari guru.
Adegan surat membaca dan membalas surat Siti pula
bagaimana!. Tak ke ada unsur-unsur mata pelajaran Bahasa Malaysia. Ingat tak apa
yang disebut sebagai penyebatian, perentasan dan beberapa perkara lagi.
Realiti yang berlaku, kadangkala ada sebahagian guru yang
merasa tidak mengajar andainya tak bercakap atau tidak berceramah sepanjang
masa mengajar. Pelajar pun kadangkala nak bercakap juga, nak ceramah juga. Apa
salahnya diberi peluang kepada mereka.
Jibrail sendiri pernah datang kepada Nabi Muhammad SAW
menyerupai seorang pengembara bertanyakan
kepada baginda
SAW tentang Islam, Iman, Ihsan dan bilakah as sa`ah.
Jawapan diberikan oleh Nabi saw sebagai murid. Setiap kali dijawab, Jibril
mengatakan benar, benar. Padahal gurunya adalah Jibrail. Jibril tidak terus
menerus memberi, orang yang memberinya adalah baginda SAW sebagai murid. Jibril
hanya membentuk situasi ingin tahu dan persoalan. Isi jelas dan tepat mengikut
sukatan yang dikehendaki Allah. Cuma dari segi gaya persembahan berlaku
interaksi dua hala dan banyaknya membangkitkan potensi murid.
Setiap kali Nabi SAW menjawab, Jibrail mengatakan ‘Sodaqta’,
benar. Ini adalah tahqiq dari seorang guru. Selepas Jibrail berlaku Nabi
SAW bertanya kepada Umar dalam maksudnya:
“Wahai Umar! Tahukah kamu siapa orang yang bertanya.”
Umar menjawab: “Allah dan Rasul-Nya jualah yang
mengetahui.”.
Pada saat itu Rasul SAW
menenerangkan, “Orang itu adalah Jibril, ia
datang untuk mengajar kamu akan agama kamu.” (Muqaddimah Mastika Hadis, hal.
53).
Lihat sedikit dari segi kemunasabahannya pembelajaran.
Situasinya santai dan bersahaja. Berlaku dailog antara ‘as Sail’ dan ‘mas’ul’ (Penanya: Jibril dengan yang ditanya: Nabi SAW
). Isinya bukan seratus peratus dari
Jibril (guru). Sebagai murid, Nabi SAW
yang banyak mengeluarkan isinya, Jibril hanya membenarkan di samping memberi
peneguhan. Pada akhir adegan barulah Nabi SAW
memberitahu topik hari itu adalah mengenai
unsur-unsur penting yang ada dalam agama Islam iaitu: Islam, Iman dan Ihsan.
Demikianlah pembelajaran. Hakikatnya dari segi Strategi,
pendekatan, kaedah dan teknik telah pun ada dalam Sirah Nabi SAW
. Cuma adakah kita mampu untuk
mencarigali. Santai namun itu adalah pembelajaran. Ingatlah sebenarnya
hari-hari yang kita lalui sebenarnya adalah pembelajaran. Walaupun kita tidak
mahu belajar.
Suatu ketika dulu aku pernah diamanahkan sebagai
Pengerusi Jawatankuasa Masjid di kampung sendiri. Mesyuarat pertama, seperti
biasa memulakan dengan al Fatihah, memaklumkan agenda mesyuarat seperti
lazimnya yang berlaku di pejabat. Apa jadinya! Bila diminta pendapat majoriti
membisu, seorang dua sahaja yang memberi pendapat. Yang lain membisu. Tahulah
sebahagian besar jawatankuasanya orang kampung yang sudah berusia. Tidak banyak
respon yang diperolehi, aku agak kecewa. Setiausaha releks, tak ada apa
yang hendak dicatat. Bila diteliti, rupanya pembukaan al Fatihah dan
penutup Tasbih Kifarah serta surah al Asr menjadi
pengunci, mereka rasa sangat terikat. Nak bercakap tak berani. Kat situ
rupanya..
Mesyuarat kedua, ubah strategi. Dimulakan dengan al
Fatihah, setelah dibentang minit mesyuarat, aku sebagai pengerusi cepat-cepat
menutupnya dengan Tasbih Kifarah serta surah al Asr. Kemudian
dipersilakan minum, sambil tu aku merangsang sikit sebanyak secara tidak
langsung ke arah agenda mesyuarat. Rupa-rupanya banyak idea yang diperolehi.
Mereka berani mengeluarkan pendapat. Aku cuit kat setiausaha supaya catatkan
apa yang diperkatakan. Sebenarnya, di situlah mesyuarat baru bermula.
Demikianlah halnya. Secara tidak sedar mereka telah diprojekkan untuk
bermesyuarat. Cuma, alih sikit cara pendekatannya.
Aku tidaklah mengatakan apa yang dicadangkan itu seratus
peratus menjadi. Apa yang pasti belajar, mengajar dan mendidik adalah suatu
tugasan yang amat berat. Namun terpaksa dilaksanakan juga. Untuk itu
berusahalah menggunakan dan memanfaatkan segala potensi anugerah Allah, berdoa
dan selebihnya bertawakkal.
Begitu jugalah halnya dengan pelajar-pelajar kita di
sekolah yang dalam pemikiran mereka di masa yang sama nak bermain dan seribu
satu macam lagi kegemaran yang setara dengan usia mereka, bencinya mereka di
masa yang sama kena duduk dalam kelas dan belajar. Bayangkanlah.
No comments:
Post a Comment