K
isah Pertama:
Al-Ahzab merupakan ciptaan musuh yang
terdiri daripada gabungan kaum Musyrikin
Mekah dengan beberapa puak Yahudi. Huyay bin Akhtab bin Akhtab merupakan tokoh
penting dalam menjayakan pembentukan tentera bersekutu (Ahzab). Beliau adalah
pemimpin Yahudi Bani Nadhir yang sangat berdendam dengan Nabi Muhammad SAW
kerana dihalau keluar daripada Madinah. Beliau telah melanggar perjanjian dengan
Islam dan merancang pembunuhan Nabi Muhammad SAW sebelum itu.
Emosi permusuhan tradisi musyrikin Quraisy terhadap Islam digunakan
sepenuhnya oleh Huyayy dan pemimpin Yahudi bagi menjayakan pembentukan Ahzab.
“Dua puluh orang orang pimpinan mereka telah keluar melakukan lawatan rahsia ke
Mekah, menemui pemimpin musyrikin ke arah merancang satu pukulan maut bagi
melenyapkan Islam. Ungkapan “Kami bersamamu” dimulakan ketika bertemu dengan
Abu Sufyan: “Supaya kami dapat menghapuskan Muhammad.” “Orang yang paling
bernilai bagi kami.” Jawabnya, “adalah orang yang membantu kami menghapuskan
Muhammad.”
Enam pimpinan yang terkenal di antara mereka ialah;
1.
Salam bin Misykam (Bani Nadir)
2.
Ibnu Abil Huqaiq (Bani Nadir)
3.
Huyay bin Akhtab, ketua suku Bani Nadir.
4.
Kinanah (Bani Nadir)
5.
Hauzah bin Qais (Bani Wail)
6.
Abu Ammar (Bani Wail).
Syeikh Abdul Fattah Khalifah, pensyarah al-Azhar Universiti
menyatakan: “Untuk menguji kebenaran apa yang diperkatakan oleh pemimpin Yahudi,
Abu Sufyan serta beberapa ketua Quraisy
membawa Yahudi ke dalam Ka`bah sambil menyebut: “Selamat datang orang yang kami
cintai, orang yang akan membantu kami melawan Muhammad. Tetapi kami tidak
percaya kepada tuan-tuan sebelum tuan-tuan bersujud menyembah berhala kami.”
Maka permintaan itu terus dilaksanakan oleh kesemua pimpinan Yahudi tersebut
dengan perbuatannya sekali. Perbuatan tersebut dirakamkan Allah dalam ayat
51-55 surah an-Nisa’ (Zainal
Arifin Abbas, Sejarah Perjuangan Nabi Muhammad SAW 5, hal. 342).
Selepas itu mereka bersama-sama bersumpah kepada Tuhan bahawa
mereka tidak akan mengecewakan antara satu sama lain sehingga ke akhirnya dan
mencapai sasaran mereka. Kesempatan itu juga digunakan oleh pimpinan musyrikin
dengan bertanyakan mengenai konflik mereka dengan agama baru yang dibawa oleh
Nabi SAW. ‘Wahai orang-orang Yahudi! Kamu semua adalah ahli kitab, sudah tentu
kamu mengetahui pertelingkahan kami dengan Muhammad, kami mahu bertanya untuk
mendapat penjelasan, adakah agama kami ini betul atau agama Muhammad!’.
Pemimpin-pemimpin Yahudi itu menjawab: ‘Agama kamulah yang betul’. Jawapan tersebut memberi semangat kepada
Musyrikin Quraisy untuk memerangi Rasulullah SAW. Pengakuan ini disebut oleh
para sejarawan bahawa untuk memastikan rancangan mereka berjaya, mereka sanggup
mengorbankan semahal-mahalnya yang ada pada mereka. Padahal mereka tahu tentang
kebenaran agama yang dibawa oleh Nabi SAW melalui kitab-kitab yang ada pada
mereka (Haji Abdul Hadi Awang, Fiqh al-Harakah II, hal. 189-190, lihat
juga Abu Bakar Sirajuddin: Muhammad SAW, hal.250 dan Zainal Arifin Abbas, Sejarah Perjuangan
Nabi Muhammad SAW 5, hal. 339).
Berkaitan dengan perlakuan enam pimpinan
Yahudi menyembah berhala dan mengakui agama menyembah berhala lebih baik daripada
agama Muhammad, seorang sarjana Yahudi, Dr. Israil Welfinson, pensyarah bahasa
Yahudi di Darul Ulum al Ulya menyebut, “Adalah sewajibnya bagi sekelian Yahudi
jangan melibatkan dirinya ke dalam kesalahan-kesalahan yang sangat keji dan
buruk itu. Sepatutnya tidak mengatakan agama menyembah berhala lebih baik
daripada tauhid agama Islam, walaupun pengakuan itu akan membawa orang-orang
Quraisy tidak akan memenuhi permintaan mereka memerangi Nabi
Muhammad...perkataan dan perbuatan keenam pimpinan Yahudi ini telah menyakitkan
hati setiap orang yang mempercayai akan Tuhan Yang Maha Esa..... Alangkah
besarnya malu kita kerana yang berkata itu terdiri daripada pimpinan Yahudi
yang tersebar ke seluruh dunia (Tarikh al-Yahudi fi Biladil Arab , petikan
oleh Zainal
Arifin Abbas).
Perkara ketiga yang sanggup dilakukan ialah menjadikan Arab
Quraisy (Musyrikin) Mekah sebagai rakan
sekutu, padahal telah tercatat dalam sejarah bahawa Yahudi sememangnya
merupakan musuh tradisi Arab. Tetapi untuk menghapuskan Islam mereka sanggup
melupakan tradisi tersebut.
Demikianlah halnya apabila dendam kesumat telah memenuhi jiwa
seseorang, segala yang baik akan berubah dan yang haram akan menjadi halal. Apa
yang penting hasrat tercapai.
Setelah berjaya mempengaruhi Musyrikin
Mekah mereka memujuk kabilah Arab Banu Ghatafan, Banu Murrah, Banu Fazarah,
Banu Asyja`, Banu Sulaim, Banu Saad dan banu Asad. Kesemuanya bersetuju
mengikat perjanjian untuk menyerang Madinah. Di antara alasan yang digunakan untuk
mempengaruhi ketua-ketua kabilah Arab untuk ikut serta memerangi Muslimin di
Madinah ialah:
1.
Suku Arab Quraisy
(dari keluarga Nabi Muhammad SAW sendiri) telah bersedia memerangi Muhammad dan
mengikut ajakan mereka (Yahudi).
2.
Mereka mengucapkan syair-syair
dan mengeluarkan perkataan-perkataan yang mengandungi erti memperingati orang
mereka yang tewas dalam pertempuran dengan kaum Muslimin.
3.
Puji-pujian terhadap
kegagahan dan keberanian bangsa Arab dan
janji-janji kemenangan yang akan diperolehnya apabila mereka dengan
serentak melakukan serangan ke Kota pusat kamu Muslimin. Dengan demikian,
bangsa Arab dengan umumnya akan kembali duduk di atas takhta adat istiadat dan
dalam keberhalaan mereka dengan sunguh-sungguh, tidak akan ada orang yang mengganggu
gugat lagi.
4.
Khusus untuk Bani
Ghatafan, dijanjikan Yahudi, apabila mereka dapat menduduki kota Madinah nanti,
satu perdua hasil kebun kurma kaum Muslimin Madinah akan diberikan kepada
mereka. (Munawwar Khalil, Sejarah Lengkap Nabi Muhammad SAW 5, hal. 7-8).
Hasil usaha yang gigih puak Yahudi ini,
mereka telah berjaya mengumpul di antara sepuluh ribu hingga sebelas ribu
tentera dalam Ahzab.
Kisah Kedua:
Angkatan Ahzab tampil ke Madinah dengan
penuh angkuh dan sombong. Mereka berharap
dapat memberi pukulan maut kepada Kerajaan Islam di Madinah. Namun sangkaan
mereka tidak tepat, kerana dihalang oleh parit (khandak) yang digali oleh pasukan
Muslimin Madinah. Mereka tergamam. Semua harapan seakan-akan berkecai.
Dalam keadaan yang terpaksa berkhemah dan
terhalang oleh parit besar pertahanan kaum Muslimin, Huyayy masih tidak
berputus asa. Beliau mencari jalan berjumpa dengan ketua suku Yahudi Bani
Quraizah yang masih setia dengan perjanjian Madinah.. Malah Bani Quraizah turut
memberi bantuan peralatan untuk menggali parit kepada Muslimin Madinah.
Pada peringkat pertama, Ka`ab bin Asad,
ketua Bani Quraizah masih keberatan. Namun ternyata Huyayy bin Akhtab sangat
pandai bermain politik di antara pujukannya:
“Saya datang kepada engkau dengan membawa
kebesaran masa lalu dan kemuliaan yang kekal, saya datang kepada engkau dengan
membawa seluruh kekuatan bangsa Quraisy dan Ghatafan berserta para pemimpin dan
para ketua mereka. Kaum Quraisy bertempat di Mujtama`il Asiyal (Suyul) dari
Dumah, dan kaum Ghatafan bertempat di Zanab Naqma. Mereka telah berjanji dan
bersumpah, bahawa mereka tidak akan pulang ke tempatnya masing-masing sebelum
Muhammad dan pengikutnya dapat dihancurbinasakan semuanya.”
Ka`ab menolak dengan mengatakan: “Saya
tidak pernah melihat Muhammad, melainkan ia seorang yang baik budi dan menepati
janji”. Huyayy terus mengemukakan alasan-alasan yang dan janji-janji sambil
menyebut tentang pengusiran terhadap saudara seagamanya Bani Qainuqa` pada masa
lampau dan kemampuan tentera Ahzab mengalahkan Muslimin, sehinggalah akhirnya
Ka`ab terpedaya dan bersetuju untuk membatalkan perjanjian antara penduduknya
dengan Rasulullah SAW.. Huyayy meminta untuk melihat surat perjanjian itu, dan
sesudah membacanya beliau mengoyak surat perjanjian tersebut (Munawwar
Khalil, Sejarah Lengkap Nabi Muhammad SAW 5, hal. 20-21, lihat juga Muhammad
Husein Haekal, Hayat Muhammad).
Khandak
Khandak bermaksud parit yang digali oleh
pasukan Muslimin untuk mempertahankan Madinah daripada serangan tentera Ahzab.
Pertahanan secara berparit adalah hasil cadangan daripada Salman al-Farisi, Baginda SAW membahagikan tugas di kalangan
para sahabat RA secara, iaitu tiap-tiap sepuluh orang menggali empat puluh
hasta, dalamnya tujuh hingga sepuluh hasta, lebarnya sembilan hasta ke atas.
Panjang semuanya lebih kurang lima ribu hasta. Rasulullah SAW sendiri mengambil
bahagian untuk mendapatkan kelebihan menggali parit untuk jihad itu. Mereka
semua bekerja keras untuk menyiapkan parit walaupun di musim sejuk dan menahan
lapar, kerana kekurangan bekalan, walaupun demikian mereka bergembira dengan
mendengar semangat dan perangsang yang diberikan oleh Rasulullah SAW (Haji Abdul Hadi
Awang, Fiqh al-Harakah II, hal. 191-192).
Madinah adalah satu kawasan yang diapit
oleh banjaran gunung berbatu-batan pejal di sebelah kiri, kanan dan belakang. Pintu masuknya
adalah di sebelah utara bersebelahan dengan gunung Uhud. Kedudukan sebegini
barangkali merupakan satu anugerah Allah kepada baginda SAW dan kaum Muslimin.
Amat strategik daripada sudut geografinya. Laluan untuk ke Madinah hanya di
sebelah utara yang berhubung dengan lembah Uhud. Parit tersebut digali melintang daripada
sebelah utara dan melengkung sedikit ke barat di sebelah kiri kota Madinah
sepanjang lebih kurang lima ribu
hasta.
Sayyidina Umar adalah sahabat pertama yang mendengar berita Yahudi Bani Quraizah
melanggar janji setia dengan baginda SAW. Sebagai pemimpin yang amat matang,
baginda SAW tidak bertindak tergesa-gesa. Untuk mempastikan kebenarannya,
baginda SAW menghantar empat orang sahabat iaitu Saad bin Ubadah (ketua suku
Khazraj), Saad bin Mu`az (ketua suku Aus), Abdullah bin Rawahah dan Khawwat bin
Jubair mewakili Muhajrin menemui kaum Yahudi Banu Quraizah. Pesan baginda SAW:
انطلقوا حتى تنظروا، أحق ما بلغنا عن هؤلاء القوم أم لا ؟ فإن كان
حقا فالحنوا لي لحنا أعرفه ، ولا تَفُتُّوا في أعضاد الناس وإن كانوا على الوفاء
فيما بيننا وبينهم فاجهروا به للناس.
“Pergilah kamu kepada mereka itu,
sehingga kamu melihat sendiri, apakah benar berita yang sampa kepada kami
tentang mereka itu, atau berita itu hanya sekadar isu sahaja. Jika berita itu
benar, maka sampaikan kepadaku dengan sindiran yang aku dapat mengetahuinya,
dan jangan kamu melemahkan kekuatan semangat orang yang banyak. Seandainya
mereka tetap setia, tidak melanggar perjanjian antara kita dengan mereka, maka
siarkanlah olehmu kepada orang ramai.”
Mereka tiba di kota Quraizah dan meminta
bersungguh-sungguh di atas nama Allah untuk kembali kepada perjanjian dengan
Rasulullah SAW sebelum terlambat, namun mereka hanya menjawab: “Siapakah
Rasulullah?, tidak ada sebarang perjanjian antara kami dengan Muhammad!.”
Keempat sahabat tetap mengingatkan Bani Quraizah tentang peristiwa yang menimpa
Bani Qainuqa` dan Bani Nadir. Namun Ka`ab yang terlalu yakin dengan kemenangan
tentera Ahzab itu tetap berkeras, sehinggakan berlaku pertengkaran antara wakil
Rasul SAW dengan pimpinan Yahudi tersebut. Akhirnya apabila mereka sedar usaha
tersebut sia-sia, mereka kembali menemui Rasulullah SAW dengan menyebut dalam
bahasa kiasan, `Adhal wal Qarrah ( عضل والقارة
). Dr. Said Ramadan al Buti menyatakan `Adhal wal Qarrah ialah nama tempat di
mana Khubaib RA utusan Rasulullah SAW pernah ditangkap dan dibunuh (al-Buti,
Fiqh Sirah). Sementara Tuan Guru Haji Abdul Hadi menyatakan `Adhal wal
Qarrah ialah qabilah yang mencetuskan peristiwa
ar-Raji`. Kiasan ini juga membawa maksud mereka sanggup berkerat rotan berpatah
arang. Baginda SAW faham dengan kiasan tersebut, namun tetap menerimanya dengan
tenang dan menyatakan pujian kepada
Allah:
الله اكبر، أبشروا يا معشر المسلمين
“Allahu Akbar! Bergembiralah kamu wahai kaum Muslimin.”
Sabda Nabi SAW ini untuk menggembirakan
hati kaum Muslimin, walaupun musuh mereka bertambah besar sekalipun, namun
mereka perlu ingat bahawa Allah Yang Maha Besar, dan yang selain daripada-Nya
kecil belaka.
Melihat situasi kepungan, Madinah telah dikepung
daripada tiga penjuru iaitu Quraisy di al-Juruf, Bani Kinanah mengambil tempat
di pintu masuk daripada bahagian atas Madinah, sementara Ghatafan pula di
hujung banjaran Gunung Naqma dan dekat sekali dengan luar Madinah. Ternyata
Muslimin dikepung daripada tiga penjuru, Cuma yang tinggal ialah satu sahaja
penjuru yang dikuasai oleh Bani Quraizah yang masih setia kepada perjanjian
pada peringkat awalnya. Sekarang ternyata Bani Quraizah telah melanggar
perjanjian. Ini bererti tentera Islam telah dikepung daripada keempat-empat
penjuru. Sehinggakan Rasulullah SAW terpaksa membentuk satu pasukan baru untuk
mengawal kaum muslimat dan orang-orang yang lemah di Madinah. Sangat genting
dan hebat cabarannya. Sementara di satu sudut lagi kaum munafiqin juga sentiasa
memainkan peranan menabur bibit keraguan dan perpecahan dalam saf Muslimin.
Dalam keadaan yang kritikal begini
baginda SAW merasakan perlu dirancang satu strategi melemahkan musuh dengan
memujuk Bani Ghatafan supaya berdamai dengan menjanjikan satu pertiga hasil
tamar Madinah kepada mereka. Namun sebelum berlaku tindakan tersebut, baginda
SAW meminta pandangan Sa`ad bin Mu`az dan Sa`ad bin Ubadah.
Kedua-dua sahabat ini selamanya tidak
pernah membantah kepada Nabi SAW itu bertanya kepada baginda SAW dan berlakulah
dialog seperti berikut::
يا
رسول الله أمرًا تحبه فنصنعه أم شيئًا أمرك الله به لا بد لنا من العمل به، أم
شيئًا تصنعه لنا؟
Wahai Rasulullah, apakah ini suatu
urusan yang engkau sukai lalu supaya kami melakukannya, apakah sesuatu yang
telah diperintahkan oleh Allah, yang tidak boleh tidak kami harus
mengerjakannya, atau adakah ini hanya sesuatu urusan yang engkau mencadangkan
untuk kami?
فقال صلى
الله عليه وسلم: "بل شيء أصْنَعُه لكم، والله ما أصنَعُ ذلك إلا لأني رأيت
العرب رَمَتْكم عن قوسٍ واحدة، وكالَبُوكم من كل جانب، فأردت أن أكسرَ عنكم من شَوكَتِهم
إلى أمرٍ مًا"
“Ini urusan yang aku cadangkan untuk
kamu, demi Allah, saya tidak akan melakukan yang demikian itu melainkan kerana
sesungguhnya saya telah melihat bangsa
Arab telah serentak memanah kamu daripada satu panah dan mereka telah mengepung
kamu secara ketat dan setiap penjuru. Oleh sebab itu saya bertujuan hendak
memecahkan kekuatan mereka dan pada kamu semua hal itu diserahkan.”
. فقال له سعد بن معاذ: يا رسول الله قد كنا
وهؤلاء على الشرك بالله وعبادةِ الأوثانِ لا نعبد الله، ولا نعرفه، وهم لا يَطمَعون
أن يأكلوا منها ثمرةً واحدة إلا قِرًى أو بيعًا، أفَحِينَ أكرَمَنا الله بالإسلام،
وهدانا له، وأعزنا بك، وبه نُعطيهم أموالنا؟ مالنا بهذا من حاجةٍ واللهِ لا نُعطيهم
إلا السَّيفَ حتى يحكم اللهُ بيننا وبينهم!
“Ya Rasulullah, sesungguhnya kami dan
mereka itu dahulu satu kaum dalam mensyirikkan Allah dan menyembah
berhala-berhala, kami tidak menyembah kepada Allah dan kami tidak pula
mengenali-Nya; dan mereka itu tidak mengharapkan akan memakan buah tamar
daripada kota Madinah, melainkan dengan cara bertuka atau membeli. Maka tatkala
Allah memuliakan kami dengan Islam dan telah memberi hidayah-Nya kepada kami,
dan Ia telah meninggikan kami dengan sebab engkau dan dengan-Nya, kami memberi
tidak ada rela yang demikian itu; demi Allah, kami tidak akan memberi kepada
mereka itu, melainkan pedang sehingga Allah memberi keputusan antara kami
dengan mereka.”
Mendengar jawapan tersebut baginda SAW bersabda:
فقال
النبي صلى الله عليه وسلم: "أنت وذاك". فتناول سعد بن معاذ الصحيفة فمحا
ما فيها من الكتاب ثم قال: ليجهدوا علينا.
“Sungguh
hebat kamu.” Kemudian Saad bin Mu`az mengambil surat perjanjian dan terma-terma
di dalamnya dihapuskan, sambil berkata, “Biarlah mereka mengusir kami, kami
telah bersedia.” Ertinya mereka lebih sanggup bertahan dalam apa
suasana sekalipun demi kemuliaan Islam. Iqrar in amat mengkagumkan baginda SAW.
Tiga ribu menghadapi sepuluh ribu musuh
daripada dalam dan luar. Apakah jenis senjata yang digunakan? Hasilnya kekalahan
tentera Ahzab tanpa pertempuran seperti yang pernah dilalui pada Badar dan
Uhud. Allah sudah cukup bagi kaum Muslimin untuk berperang. Demikian dicoret
oleh al-Marhum Dr. Said Ramadhan al-Buti di dalam kitabnya Fiqh as- Sirah.
Kesan daripada situasi yang serba
kritikal:
Pertama: Semakin ditekan dan dikepung,
akan melahirkan ketinggian iman dan tawakal
kaum Muslimin. Ungkapan di atas yang dinyatakan oleh Sa`ad bin Mu`az menggambarkan hasil daripada tekanan
tersebut.
Kedua: Sepanjang berkawal di tepi parit
yang digali, kaum Muslimin tidak putus-putus bertakbir membesarkan Allah,
sehingga suara-suara membesarkan Allah sentiasa bergema daripada mulut-mulut
mereka.
Ketiga: Keberkatan doa yang tidak
putus-putus dipanjatkan kepada Allah oleh Nabi SAW berserta kaum Muslimin
dengan penuh kerendahan hati dan tawadu`. Lihat di antara doa mereka:
اللهم استر عوراتنا، وآمن روعاتنا.
“Ya Allah Tuhan kami! Peliharalah
keselamatan diri kami dan amankanlah hati kami daripada rasa takut”.
Dan Rasulullah SAW berdoa:
"اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْكِتَابِ، سَرِيعَ الْحِسَابِ،
مُجْرِيَ السَّحَابِ، هَازِمَ الأَحْزَابِ، اهْزِمْهُمْ وَزَلْزِلْهُمْ"
“Ya Tuhanku! Yabf menurunkan kitab, lagi segera perhitungannya, Ya
Allah! Binasakanlah mereka”.
Apakah hasil daripada tiga perkara di atas?
Pertama: Allah
menghantar salah seorang lelaki daripada kalangan Musyrikin bernama Nu`aim bin
Mas`ud menemui Rasulullah SAW menyatakan keislamannya yang belum diketahui oleh
kaumnya, menawarkan jasa untuk melaksanakan apa sahaja arahan Rasulullah SAW.
Baginda SAW menyebut: “Sesungguhnya engkau salah seorang daripada kami, engkau
mempunyai kedudukan yang tinggi di kalangan mereka, bantulah kami semampu kamu,
kerana peperangan adalah tipu helah”.
جاء
نُعيم بن مسعود بن عامر بن أُنيف بن ثعلبة إلى رسول الله
فقال: يا رسول الله إني قد أسلمت وإن
قومي لم يعلموا بإسلامي فمرني بما شئت، فقال له رسول الله
«إنما
أنت فينا رجل واحد فخذل عنا إن استطعت فإن الحرب خدعة.
“Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya ini telah memeluk Islam,
tetapi kaum saya belum ada yang mengetahuinya, maka perintahkanlah kepada saya
apa yang kehendaki.” Baginda Rasu SAW bersabda: “Engkau adalah termasuk dalam
kumpulan kami, untuk itu lemahkanlah kaum-kaum itu untuk melawan kami, semampu
kamu. Kerana sesungguhnya peperangan itu adalah tipudaya.”
Kedudukan Nu`aim yang belum diketahui musuh itu, ternyata amat
membantu. Nu`aim telah berjaya menggunakan strategi mengadu domba tentera Ahzab
dan mengkucar-kacirkan mereka. Kesannya berlakulah salah faham, persengketaan
dan permusuhan sesama sendiri dalam pasukan Ahzab. Kepercayaan sesama sendiri
mula hilang, setiap puak mencurigai yang lain dan timbul tuduh menuduh
merancang pengkhianatan.
Kedua: Peranan
Muslimah, Sufiyyah yang memukul Yahudi yang cuba mengintai mereka di Madinah
juga membantu menakutkan Yahudi yang mula hendak melakukan kemungkaran semasa
Muslimin keluar menghadapi Ahzab.
Ketiga: Pada
satu malam yang sejuk dan dingin, Allah menghantar angin kencang bertiup dengan
ngerinya membalikkan periuk-periuk mereka, mencabutkan khemah-khemah mereka.
Pertolongan Allah ternyata amat benar, dan akhirnya musuh terpaksa berundur
dalam keadaan mengalami banyak kerugian, tanpa memerlukan pertempuran yang
sengit seperti sebelumnya. Rujuk ucapan Abu Sufian setelah melihat keadaan yang
serba mencemaskan.
Beberapa kesimpulan dan renungan:
Isu pertama yang digunakan Nabi Muhammad
SAW berada pada jalan yang tidak betul. Kesan daripada hasutan Yahudi yang
dirancang oleh Huyay bin Akhtab. Statusnya sebagai ketua suku Yahudi Bani Nadir digunakan sebaik mungkin
untuk menyelesaikan dendam kesumatnya terhadap baginda SAW dan umat Islam.Namun
di sisi Allah SAW, Huyayy bukan siapa-siapa. Dia tetap manusia dan musuh Allah.
Persoalannya sekarang, gerakan Islam PAS,
boleh atau tidak diandaikan sedang berdepan dengan dua jenis Ahzab, satunya
sememang Ahzab yang tradisi, sementara satu lagi ialah Ahzab ciptaan baru.
Di antara isu yang digunakan oleh Ahzab
ciptaan baru ialah pimpinan Pas adalah tongkat Umno, pimpinan Pas kini adalah
pengkhianat kepada perjuangan yang telah dipelopori oleh al-Marhum Tuan Haji
Yusuf Rawa, Ustaz Fadhil Noor dan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Ungkapan sebegini dikeluarkan setelah
mereka gagal untuk menyeret PAS untuk berselera sama dengan mereka mengejar
kemenangan tanpa mempedulikan di mana halal dan di mana haramnya.
Lihat ucapan yang ditegaskan oleh Tuan
Guru Haji Abdul Hadi Haji Awang, “Kami rela kalah kerana melaksanakan Islam,
kami rela ditolak rakyat kerana melaksanakan suruhan Allah, apalah ertinya
sebuah pemerintahan tanpa reda Allah”
Perang Ahzab juga disebut oleh Tuan Guru
Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS Pusat sebagai perang membilang hari, kerana
semasa kaum Muslimin membuat persediaan menggali parit, baginda SAW sentiasa
memberitahu kepada para sahabat mengenai bilangan hari yang musuh akan datang (contohnya:
Sepuluh hari lagi, sembilan hari lagi, begitulah seterusnya).
Sebab itulah apabila musuh benar-benar
datang maka para sahabat menyebut, benarlah apa yang dijanjilkan Allah dan
Rasul-Nya, lihat firman Allah:
وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الأحْزَابَ قَالُوا هَذَا
مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ
إِلا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا (٢٢) مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا
عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ
يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلا
Dan ketika orang-orang mukmin melihat golongan-golongan (yang
bersekutu) itu, mereka berkata, "Inilah yang dijanjikan Allah dan
Rasul-Nya kepada kita. Dan benarlah Allah dan Rasul-Nya.” Dan yang demikian itu
menambah keimanan dan keislaman mereka.
Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa
yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang gugur,
dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka sedikit pun
tidak mengubah (janjinya),
Menurut Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim bin Tuan Man, “Oleh
kerana Ahzab berlainan daripada peperangan yang sebelumnya, maka persiapan pun
hendaklah berlainan daripada yang sebelumnya. Bukan sahaja fizikalnya, tetapi
perhatikanlah munajatnya yang begitu mantap”.
No comments:
Post a Comment