U
ngkapan di atas mungkin merupakan sesuatu
yang asing bagi kita umat Islam di Malaysia.
Namun ianya sangat penting bagi para peminat dan pengkaji sejarah kerajaan
Islam di Nusantara, terutama bagi Negara Aceh Darus Salam.
Al-Marhum Prof. Dr. Hamka menyebut,
“Dalam hikayat atau sejarah tanah air kita sendiri, bertemu perjuangan antara
kemewahan hidup raja dengan kehendak keadilan, iaitu tragedi Sultan Iskandar
Muda Mahkota Alam, Sultan Aceh Darus Salam.
.....Ketika Sri Sultan berada pada kemuncak kemegahannya, terjadilah
suatu hal yang memalukan dalam Kerajaan Aceh! Seorang laki-laki yang pulang ke
rumahnya pada malam hari, didapatinya ‘Anak Raja’ tidur berdua dengan anak
perempuan kandungnya!
Terkejut dengan kepulangan si ayah, anak raja
tersebut sempat lari menyelamatkan diri, namun tertinggal keris kebesaran diraja. Bagi
si ayah, kejadian itu sangat memalukannya. Disentak rencungnya lalu ditikam
anak perempuannya. Setelah hari siang, si ayah pergi ke halaman istana raja
yang disebut Darud Dunya, dengan membawa sebatang tebu, yang menurut adat Aceh sebagai
permohonan yang amat penting bagi mengadap raja. Dan setelah mengadap
dilaporkan.`Orang itu menyerahkan rencong yang berlumuran darah, menjelaskan
peristiwa yang telah berlaku, dan dia telah membunuh anak perempuannya. Kerana
anak perempuannya adalah di bawah kekuasaannya. Adapun si lelaki telah
melarikan diri dan ianya bukan di bawah tanggungjawabnya’.
Ketika raja bertanya, adakah dia
mengenali lelaki tersebut, dengan tenang orang itu mengeluarkan keris yang
tersisip di pinggangnya, seraya berdatang sembah: “Ampun Tuanku! Patik kenal
benar orang yang membawa kehinaan ke rumah tangga patik. Patik melihat jelas
wajahnya, dan ketika dia melariikan diri, kerisnya telah tertinggal. Dan patik
tidak mempunyai kekuasaan buat menghukumnya. Kalau patik biarkan juga dia
hidup, bererti patik telah kehilangan harga untuk hidup!”.
Keris yang ketinggalan itu diserahkan
kepada raja. Baginda mengenali bahawa keris itu adalah satu daripada keris
pakaian kebesaran yang dipakai oleh puteranya.
Inilah satu peperangan dalam jiwa raja
yang termasuk sejarah mengharukan dalam khazanah Indonesia. Sultan diuji kewibawaan
oleh karenah puteranya sendiri.
Berita ini segera diketahui umum, kerana
hari itu juga anak perempuan itu telah dikuburkan. Negeri Aceh menjadi hening
sepi, muram dan suram, menunggu apa gerangan titah yang akan keluar.
Maka keluarlah titah. Segera menangkap
puteranya yang telah melanggar ‘Kanun Meukuta Alam’ itu. Dan supaya diadakan
sidang kerapatan adat dan syara` menentukan hukum dan keadilan atas perbuatan
yang hina itu.
......Setelah mahkamah bersidang,
tidaklah terdapat banyak kesulitan. Sebab putera Sultan sendiri mengakui
kesalahannya. Dan hal itu disampaikan oleh mahkamah kepada Sultan!.
Dengan wajah yang penuh kewibawaan
seorang raja, menekan (memendam rasa) kasih seorang ayah, raja menitahkan rapat
bersidang langkap. Puteranya sebagai pesakitan turut hadir!
Raja bertitah: “Sekarang puteraku telah
mengaku salahnya, berkhalwat dengan perempuan yang bukan isterinya. Memberi
malu bagi ayahnya, menghancurleburkan keamanan negerinya, padahal dialah yang
wajib mempertahankannya. Maka tidak ada jalan lain yang harus diterimanya
ialah, bahawa semuanya harus dibayarnya dengan nyawanya”.
Majlis hening. Setelah baginda berhenti
sejenak berbicara dan sidang hadirin menunggu lanjutan ucapan baginda, lalu
baginda pun mencabut keris yang tersisip di pinggangnya, dan baginda pun
melanjutkan titah:
“Beta beri kesempatan dia menghukum
dirinya sendiri dengan keris pesaka kerajaan. Jangan sampai orang lain
melakukan hukuman ke atasnya!”
Baginda menyerahkan keris yang sudah
dicabut itu kepada seorang pembesar kerajaan yang turut menjadi anggota majlis.
Dan oleh pembesar itu diserahkan pula kepada anak raja yang kena hukum itu.
Dan dengan langkah yang tetap, si anak
bersiap menunjukkan salam ta`zim dan takrim melepaskan raja berangkat, dan
dalam sementara keheningan itu pula anak raja yang bersalah itu dengan sekuat
tenaganya menghalakan mata keris tepat mengenai ulu hatinya memenuhi titah
ayahnya.
Di sinilah keluar kata pepatah “Biar mati
anak jangan mati adat”. Kerana menegakkan keadilan dan kewibawaan jangan
binasa, terjadilah peperangan yang hebat dalam jiwa Paduka Iskandar Muda
Mahkota Alam sendiri. Anak telah mati, tetapi adat dan syariat tetap hidup.
Maka dalam diri baginda sendiri terjadi peperangan hebat di antara membela
kedaulatan negara dengan cinta ayah kepada anak.
Dua hari baginda sakit, hari ketiga
baginda wafat. Naiklah menantunya Iskandar Thani menantu baginda menjadi Sultan
Negeri Aceh.
Itulah riwayat sedih mengharukan. Anak
(Putera Mahkota) yang berhak menjadi raja mati kerana hukuman, sehingga si ayah
wafat pula, terpaksa menantu menjadi raja. Meneguhi wasiat baginda, Sultan
Iskandar Muda Mahkota Alam telah benar-benar berusaha menegakkan keadilan yang
tersebut dalam firman Allah:
*يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا
“Wahai
orang-orang yang beriman, jadikanlah kamu orang-orang yang menegakkan keadilan,
menjadi saksi-saksi bagi Allah, walaupun terhadap dirimu sendiri, atau terhadap
kedua ibu bapa atau kaum kerabat. Jika ada di antara mereka kaya atau miskin,
maka Allah lebih utama dengan keduanya. Maka janganlah kamu menuruti dengan
hawa nafsumu dalam membela keadilan itu. Dan jika kamu melengah atau menolak, sesungguhnya
Allah adalah amat teliti di atas apa sahaja yang kamu kerjakan (an-Nisa’: 135).
Demikian versi yang dinukilkan oleh
al-Marhum Prof. Dr. Hamka dalam bukunya Prinsip dan Kebijaksanaan Da`wah Islam.
Sementara menurut versi https://indramakmur.wordpress.com/tag/sultan-iskandar-muda/
dinukilkan bahawa putera raja menodai isteri seorang panglima kanan baginda
sultan. Perwira tersebut langsung membunuh isterinya
setelah mengetahui peristiwa tersebut. Namun, untuk Putera Mahkota diserahkan
sepenuhnya pada kebijaksanaan Sultan. Ia menuntut keadilan kepada Sultan.
Selepas mengadukan hal tersebut kepada Sultan, Perwira tadi langsung mencabut
rencongnya dan menikam ke hulu hatinya sendiri tanpa sempat dicegah oleh Sultan
dan pengawalnya. Robohlah perwira tersebut dan langsung meninggal pada saat itu
juga.
Setelah diadili dan selayaknya putera menerima hukuman, beberapa pembesar
kerajaan yang perihatin terhadap kelangsungan kerajaan bersepakat untuk
menghadap Sultan Iskandar Muda agar membatalkan hukuman pancung tersebut.
Mereka mengajukan berbagai usul seperti pengampunan atau cukup dengan
mengasingkan Putra Mahkota ke negeri lain. Termasuk mencari kambing hitam,
mencari seorang pemuda lain untuk menjadi pesakitan menggantikan Putra Mahkota.
Namun semua usul tersebut ditolak oleh Sultan dan dengan berang Sultan kemudian
menyebut satu ungkapan dalam bahasa Aceh: “Gadoh aneuk meupat jrat, gadoh
hukom ngon adat pat tamita? “ Ertinya: Hilang anak masih ada
kuburan yang bisa kita lihat, tetapi jika hukum dan adat yang hilang hendak
kemana kita mencarinya?
Walaupun dua versi agak berbeza, namun perlakuannya sama iaitu perbuatan
yang keji dan mencemarkan negara dan Islam. Pelakunya adalah putera mahkota
yang bakal menggantikan kekuasaan sultan. Dan Sultan telah bertindak tegas demi
hukum syara` dan keadilan.
Ungkapan “Gadoh aneuk meupat
jrat, gadoh hukom ngon adat pat tamita? “ Ertinya: Hilang
anak masih ada kuburan yang bisa kita lihat, tetapi jika hukum dan adat yang
hilang hendak kemana kita mencarinya?, amat perlu difikirkan bersama. Inilah
yang barangkali kita perlu pertahankan Islam semampu mungkin, yakinlah bahawa setelah
hilangnya Islam, perjuangan untuk mewujudkan kembali Islam dan negara adalah
sesuatu yang amat sukar.
Percubaan Najmuddin Erbakan suatu ketika dulu di jawab dengan sinis,
ideologi Mustafa Kamal sudah begitu jauh ke dalam tulang hitam kami....Kini
Edorgan hampir berjaya, namun cabarannya terlalu banyak untuk ditangani.
Sebelum kedatangan penjajah beberapa buah negeri di Semenanjung Tanah
Melayu pernah melaksanakan hukum Islam di negeri-negeri seperti Melaka dengan
Hukum kanun Melaka, Terengganu dengan Itqan al-Muluk bi Ta’dil al-Suluk, Hukum Kanun Pahang, Undang-Undang Kedah,
Undang-Undang 99 Perak dan Undang-undang Sungai Ujung, Undang-Undang Johor.
Namun selepas kedatangan penjajah segalanya telah hilang.
Berjuang untuk melahirkan serta sampai ke peringkat melaksanakannya kembali
adalah sesuatu yang sangat sukar. Sejarah sentiasa berbicara, melalui
perjuangan jatuh bangunnya Parti islam SeMalaysia (PAS), sehingga kini. RUU 355 barangkali boleh menjadi bukti, bukannya
melaksanakan, tetapi sekadar mahu diperkasakan Mahkamah Syariah pun begitu
sukar mendapat ruang pembentangan. Setelah dibentangkan pelbagai isu pro dan
kontras yang dibangkitkan. Bukan daripada kalangan perwakilan bukan Islam,
malah perwakilan Islam jiga mempertikaikannya.
Tepatlah apa yang disebut oleh Sultan iskandar Muda Mahkota Alam, “Gadoh
aneuk meupat jrat, gadoh hukom ngon adat pat tamita? “ Ertinya:
Hilang anak masih ada kuburan yang bisa kita lihat, tetapi jika hukum dan
adat yang hilang hendak kemana kita mencarinya?.
Kini hukum dan adat Islam sudah hilang, di manakita hendak mencarinya. Kuburan
Putra Mahkota Meurah Pupok yang bergelar Poteu Cut atau Sultan Muda, masih
dapat dilihat dan menjadi salah satu daripada kesan sejarah. Walaupun
ayahandanya menderita, memendam rasa kasih sayang seorang ayah kepada anak,
akibat peristiwa tersebut, namun matinya mulia dan tetap dikenang hingga kini. Baginda
tetap dikenang sebagai salah satu rangkaian sultan soleh di Nusantara. Di bumi
Aceh masih lagi terdapat kesan-kesannya.
Bagaimana di Malaysia? Bersediakah kita untuk menjadi salah satu daripada
mata rantai yang memperjuangkan sehingga terlaksananya Syari`at Islam di bumi
Malaysia?.
No comments:
Post a Comment