A
r-Rabi` bermaksud musim bunga iaitu biasanya waktu ini pokok mula
menghijau dan tumbuhan mengeluarkan bunga. Al-Awal bermaksud yang pertama. Jadi
ar-Rabi’ul Awal bermaksud musim bunga yang pertama.
Rabi`ul Awal ialah bulan ke-tiga dalam kalendar hijriah setelah
bulan Muharram dan bulan Safar. Bulan ini juga dikenal dengan Bulan Maulid,
Bulan Selawat dan Bulan Kelahiran Nabi Muhammad SAW.
Seperti juga bulan-bulan yang lain, Rabi`ul Awal merupakan
bulan yang banyak
merakam peristiwa besar yang berlaku. Namun kesemuanya tidak dapat menandingi
tarikh 12 Rabi`ul Awal Tahun Gajah. Sempena dengan tarikh itulah kita semua
menjadi manusia. Manusia yang mampu hidup dengan sebaik-baiknya. Mampu kenal
baik buruk, mampu kenal dan beza halal haram, mampu kenal dunia akhirat.
Anugerah tokoh terbaik ini menjadikan kita mendapat rahmat dan
berkatnya ke arah kehidupan yang bermakna dan tepat mengikut matlamat kejadian
manusia itu sendiri. Lahirnya baginda SAW membawa suatu perubahan, yang
menyeluruh dan penuh dengan makna yang tersendiri.
Di dalam Hikayat Petani yang dinukilkan oleh Syeikh Faqih Ali, “Di
sini, banyak orang-orang membeli ikan, tetapi kata Syeikh Safiyyudin itu, bukan
di sini tempat pengkalan besar dan ramai-ramai orang Patani, maka datanglah
orang Hindi, dan bawa berhala jual kepada orang negeri Langkasuka, dan orang
Hindi itu menyeru agama Buddha, sembahlah berhala-berhala orang-orang Hindi
datang, dan menyeru banyak orang-orang Melayu lingkungnya, dan penyeru Hindi
ini duduk bersyarah di tengah lingkung, dia sihir dan jampi-jampi jadi
hairanlah orang-orang Melayu, dan banyak percaya beriman dengan Buddha.
Lama-lama banyaklah, sampai raja pun sembah berhala. Jadi, berhala banyaklah
bina di dalam negeri Langkasuka ini. Agama ini serupa dengan agama Nabi Ibrahim
benci.............................maka begitulah juga agama Buddha di
Langkasuka. Lama-lama beransur-ansur masuk agama Islam. Orang-orang Cina pun
banyak datang waktu itu, dan orang-orang Hindi pun sampailah juga ke negeri
China, dan serukan agamanya seperti di Langkasuka juga. Akhirnya, agama Buddha
pun banyak dalam negeri China. Waktu Buddha masuk itu, kata orang-orang Cina
asalnya tarikh lepas Isa zahir empat ratus tahun, tetapi tidak nyata kerana
zaman dahulu belum ada hijrah atau sanah.
Lepas masuk agama Buddha itu, banyaklah pula
syafaqat Hindi mengajarkan orang-orang Melayu, dan waktu itu, perempuan dan
laki-laki tidak berkahwin, dan tidak haram hendak setidur duduk. Adapun
perempuan-perempuan sangat hurriyyah, kalau dia hendak duduk dengan sesiapa pun
boleh belaka.
Syahadan, maka adalah kahwin nikah tidak ada,
dan sebab itu pun bercampurlah Hindi dan Cina dan orang Melayu, dan beranak
bercucu jadi orang campuran, dan orang Melayu pun bercampurlah keturunan
zuriat, tidak serupa dengan orang Arab. Ada pun orang-orang Arab tidak
bercampur, tetapi orang-orang Arab datang kepada Langkasuka pun bercampur juga,
dan akhirnya oleh keturunan Arab, dan begitu juga orang-orang Farsi.” (Kitab Tarikh
Fathani salinan Sheikh Faqir 'Ali transliterasi oleh Wan Muhammad Saghir
Abdullah)
Petikan di atas menggambarkan perilaku kehidupan masyarakat Melayu suatu
ketika dahulu. Alhamdulillah dengan datangnya Islam, maka kehidupan kita
berubah, terarah, bermatlamat dan bermaruah. Maka umat Melayu tidak ketinggalan
menjadi salah satu rangkaian umat pilihan Allah SWT di atas muka bumi.
Lihat firman Allah SWT:
لَقَدْ مَنَّ
اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولا مِنْ أَنْفُسِهِمْ
يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ
وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ
“Sesungguhnya Allah telah mengurniakan
(rahmatnya) kepada orang-orang yang beriman setelah Ia mengutuskan dalam
kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan
kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan al-Quran yang membuktikan keesaan
Allah dan kekuasaan-Nya), dan membersihkan mereka (daripada i`tiqad yang sesat),
serta mengajar mereka Kitab Allah (al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang
mendalam mengenai hukum-hukum Syari`at). Dan sesungguhnya mereka (sebelum
kedatangan Nabi Muhammad SAW) itu adalah dalam kesesatan yang nyata“ (QS. Ali Imran: 164)
Peristiwa kedua berlaku dalam bulan Rabi`ul Awal ialah pernikahan
baginda SAW dengan Khadijah binti Khuwailid pada 10 Rabiul Awal. Kita sedia maklum
bahawa baginda SAW dilahirkan dalam keadaan yatim, miskin dan banyak perkara
yang diperlukan untuk meneruskan kehidupan.
Apatah lagi untuk membiayai perjuangan
menegakkan Islam. Allah SWT mentakdirkan pernikahan ini menjadi satu wasilah kepada
nabi-Nya mempunyai bekal dalam perjuangan Islam yang amat panjang. Lihat firman
Allah SWT:
أَلَمْ
يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى، وَوَجَدَكَ ضَالا فَهَدَى، وَوَجَدَكَ عَائِلا
فَأَغْنَى
“Bukankah ia mendapati engkau yatim piatu, lalu
Ia memberikan perlindungan?. Dan didapati-Nya engkau mencari-cari (jalan
benar), lalu Ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahi al-Quran). Dan
didapati-Nya engkau miskin, lalu Ia memberikan kekayaan?” (ad-Dhuha: 6-8).
Melalui Khadijah baginda SAW memperolehi sumbangan bukan sahaja
semangat tetapi juga harta benda. Khadijah menjadi pendamping pada masa senang dan susah sehingga melayakkannya dipilih sebagai salah seorang daripada
wanita terbaik di dunia dan akhirat.
Peristiwa ketiga ialah baginda SAW dilantik menjadi Rasul iaitu pada 1 Rabiul Awal ketika berusia 40 tahun. Maka dengan ini bermulalah
dakwah baginda SAW secara rasmi di Makkah al-Mukarramah. Peristiwa yang
mengubah wajah masyarakat dunia daripada menyembah makhluk kepada beribadah
kepada Allah Yang Esa.
Peristiwa keempat ialah hijrah Rasulullah SAW. Baginda SAW tiba di
Quba pada hari Isnin 8 Rabi`ul Awal. Tindakan pertama dilakukan ialah membina
masjid yang dinamakan Masjid Quba. Baginda Rasul SAW kemudian meneruskan
perjalanan sampai ke kota Yathrib. Hijrah
ke Madinah menjadi penanda aras bahawa Islam bukan sekadar bersyahadah,
bersolat malah yang lebih besarnya, mesti dilaksanakan sampai ke peringkat
memerintah .dan berkerajaan.
Peristiwa kelima, bulan ini juga Rasulullah SAW wafat (ada yang
mengatakan) bertepatan pada hari lahirnya 12 Rabiulawal tahun 11 hijrah bersamaann
7 Jun 632M. Baginda wafat di rumah Aisyah RA dan dikebumikan di Madinah al
Munawwarah.
Kelahiran, pernikahan, kerasulan, hijrah dan kewafatan adalah rangkaian
peristiwa yang amat penting. Kelahiran adalah pertanda kemunculan nabi akhir
zaman, menerima wahyu empat puluh tahun kemudiannya. Hijrah adalah dalam rangka
menyelamatkan akidah di samping mencari tempat yang subur untuk Islam.
Kewafatan adalah penamat tempoh kenabian dan kerasulan. Namun barang diingat,
ajaran baginda SAW tetap tidak tamat dengan kewafatan baginda SAW. Siapa penerusnya? Kitalah yang perlu
mewajibkan diri untuk menjadi penerusnya. Apatah lagi daripada sudut sejarah
perkembangan manusia, umat ini adalah mencapai puncak kematangannya dengan
perutusan baginda SAW.
Mempelajari sirah bukan sekadar mendengar cerita, berselawat bukan
sekadar mewarisi seni budaya, bermaulid bukan untuk sekadar mengulit tradisi
silam, tetapi kesemuanya adalah untuk menghidupkan semula ruh, semangat, budaya
kenabian dan kerasulan sehingga Islam dapat didaulatkan di atas muka bumi ini.
Ingatlah Feqah Islam terkini bukan sekadar Fiqhul- Aqidah, Syariat, Akhlak,
Mu`amalat, tetapi wajib diteruskan sampai kepada Fiqhus Siyasah dan
Fiqhud-Daulah.
No comments:
Post a Comment