Thursday, December 17, 2009

Itulah Haji: Suatu Catatan Bebas

J

umaat malam Sabtu, lepas Maghrib, 28 November 2008, bersamaan dengan 1 Zulhijjah 1429, semasa mengadap komputer , penulis dikejutkan dengan isyarat SMS telefon bimbit peribadi. Daripada siapa, tak dinyatakan, tetapi beritanya mengenai kematian Datuk Haji Razali bin Ismail meninggal dunia di Institut Aminuddin Baki, Genting Highland. Inna lilLahi wainna ilaihi raji`un. Tergamam rasanya, macam tidak percaya!. Penulis terus menghubungi Encik Mohammad bin Ngah Pengarah IPKT (kini IPG KDRI) untuk mempastikan berita dan beliau mengesahkannya.


Itulah hakikatnya kehidupan ini. Terlalu singkat, semuanya terserah pada Allah. Kerjanya sahaja yang mutlak dan semua kita tertakluk di bawah segala pentadbirannya.

Terlalu cepat masa berlalu. Walaupun sudah menjadi Timbalan Menteri Pelajaran dan mendapat anugerah datuk, tetapi penulis tetap memanggilnya dengan 'Haji". Panggilan mudah yang kami gunakan semasa Allahyarham menjadi Pengetua Institut Perguruan Kuala Terengganu.

Seakan-akan baru dua tiga hari lepas 'Haji' bersama kami di IPKT menjadi Pengetua, dengan cara kerja yang begitu dedikasi. Sering disebut sebagai pemandu Bas Ekspress Neila di suatu ketika dulu, serba cepat dan tangkas untuk sampai ke destinasi. Itulah tingkahnya memimpin organisasi sehinggga kami kadangkala sedikit lelah untuk turut bersama. Tapi seronokl. Bidang akademik berkembang pesat, yang benar-benar menggambarkan kerancakan dengan seminar, kolokium, forum dan... Kami menjalankan tugas semampu mungkin. Alhamdulillah ada yang berjaya dan ada yang tertangguh.

Terkeluar dari sebarang kepentingan peribadi, secara rasmi penulis mengenali Allahyarham dengan lebih dekat semasa Allahyarham menjadi Pengetua IPKT, sebelum itu sekali sekala berjumpa dalam kursus, tapi tak sempat bersemuka secara lebih dekat. Di antaranya ialah menganjurkan forum sempena Hari Raya Qurban. Allahyarham menjadi pengerusi, sementara penulis dengan Tuan Haji Ahmad Zahari menjadi panel. Terdetik juga rasa sedikit kurang yakin, maklumlah orang sehebat beliau menjadi pengerusi, kita yang tak seberapa ni jadi panel. Tapi kerana itu kehendak beliau apa boleh buat, teruskan sajalah. Alhamdulillah jadi jugaklah. Terima kasih kerana Haji sudi memberi kepercayaan kepada penulis.

Dedikasinya dalam kerjaya pendidikan menyebabkan beliau menjadi orang yang cepat naik dan mudah laluannya. Daripada seorang pensyarah biasa, menjadi Ketua Jabatan, Pengetua, Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu dan Pengarah Bahagian Pendidikan Guru. Jawatan terakhir sebelum dicalonkan untuk menjadi wakil rakyat dalam pilihanraya Umum dan menukarkan kerjayanya dari bidang profesional kepada bidang politik. Namun sepanjang penglibatannya dalam bidang politik, setiap kali bertemu dengan penulis, tidak pernah sepatah pun terkeluar dari mulutnya bicara politik. Seingat penulis kami sering bertanya buku apa yang dibaca dan gagasan akademik apa yang terbaru yang diperolehi. Jawapannya masih sama, 'I sedang baca buku......., tunggu nanti akan I tuliskan sesuatu yang terbaru, I akan bagi kat you untuk di teliti', jawapan yang menggambarkan jiwa akademik sentiasa tetap mengalir dalam pemikirannya, walaupun kerjayanya sekarang dalam bidang poliitk.

Masih teringat tegur sapanya yang bersahaja, tetapi mesra. Sebagai seorang pentadbir dan pengurus organisasi yang membentuk ketamaddunan ilmu. Tidak lokek mencurah idea dari perhimpunan pagi para pelajar di dataran sukan, dataran ilmu sehinggalah ke bilik-bilik simposium yang berhawa dingin. Malah dalam program LDK yang penulis pernah pimpin. Beliau datang untuk merasai bersama, walaupun sejenak.

Masih segar dalam ingatan, suatu ketika dalam aktiviti mengenali dan mengecam suara rakan sepasukan. Pelajar yang kena teka ditutup matanya, rakan-rakan lain akan menyebut 'saya' dan pelajar sasaran akan menyebut nama berdasarkan pengecaman suara tersebut. Haji datang singgah sebentar, walaupun beliau adalah pengetua, namun sudi sejenak dan melibatkan diri sambil juga menyebut 'saya' untuk menjadi tekaan kepada pelajar sasaran. Apabila dibuka mata dan diberitahu itu suara pengetua, pelajar tersebut tersipu-sipu malu dan kami berkongsi gelak untuk keceriaan bersama. Haji, haji!. Mengenangkan ini kami tersenyum.

Semasa perkuliahan, seperti biasa Haji sebagai pengetua memantau kelas yang sedang, bukan apa kadangkala secara sukarela menggantikan pensyarah yang tidak ada kerana bertugas diluar. Kerap juga mengintai kuliah yang berjalan dan masuk bersama dalam rangka perkongsian ilmu atau menjalankan pengajaran dan pengajaran secara kolaborasi. Itulah Haji.

Malam ini! Berita mengejutkan, Haji telah pergi, banyak lagi agenda yang belum selesai. Siapa penerusnya. Bagaimanakah cara untuk meneruskannya dan apakah indikator yang menjadi penentu kejayaan agenda tersebut masih samar-samar. Haji sudah pergi, mungkin Haji sudah nampak jawapannya, tetapi Haji sudah tidak dapat meneruskannya. Haji sudah berlalu dengan penentuan yang satu. Siapakah bakal menjawabnya.

Oleh kerana kerjaya terakhir Haji adalah politik, penulis sempat membelek-belek respon para politikus pembangkang, dan secara profesional mereka antaranya menyebut:

01. "Allahyarham adalah seorang ahli parlimen dan Timbalan Menteri yang baik dan sangat komited dalam menjalankan tugas-tugasnya terutama semasa sesi sidang dewan di Parlimen," Tn. Guru Haji Abdul Hadi Haji Awang dari Makkatul Mukarramah (30 N0v. 2008).

02. "Allahyarham Razali bagi saya adalah seorang Timbalan Menteri yang professional dan mengatasi politik kepartian walaupun beliau datang dari negeri yang sangat kuat mendiskriminasikan rakyat yang menentang Umno dan negeri Wang Ehsan (setelah royalti minyak disekat)," En.Mohammad bin Sabu.

03. "Kementerian Pelajaran kehilangan Timbalan Menterinya yang sangat berwibawa, komited dan dedikasi kepada tugasnya, Allahyarham Razali, sangat memahami dan menguasai bidang pendidikan dan sentiasa memberikan jawapan yang bersemangat mengenai pendidikan di Dewan Rakyat. Selain sifatnya yang diakui ramai Ahli Parlimen kerajaan dan juga pembangkang sebagai baik dan berbudi bahasa, cara Razali Ismail menjawab soalan yang dikemukakan kepada kementeriannya juga menyebabkan beliau dihormati. Bila menjawab, beliau begitu bersemangat. Saya rasa hampir tidak pernah berlaku ahli-ahli Parlimen pembangkang bercakap dengan kasar kepada beliau dalam Dewan. Mungkin ada, tetapi amat sukar diingati perkara sedemikian pernah berlaku," YB Mahfoz bin Omar.

04. Bagi pihak Pimpinan dan ahli-ahli Dewan Pemuda PAS Pusat (DPP Pusat), saya merakamkan ucapan takziah kepada Y.Bhg. Datin serta ahli keluarga di atas kembalinya kerahmatullah Allahyarham Dato' Haji Razali Ismail, Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia merangkap Ahli Parlimen Kuala Terengganu pada hari semalam. Kembalinya kerahmatullah Allahyarham adalah kehilangan besar dalam sistem pembangunan pendidikan negara. Allahyarham banyak memberikan perkembangan positif dalam usaha membangunkan sistem pendidikan negara untuk generasi yang akan datang. Kami berharap dan mendoakan agar Y.Bhg. Datin serta ahli keluarga Allahyarham bersabar dan tabah di atas ujian yang telah melanda. Kami juga mendoakan agar roh Allahyarham ditempatkan bersama-sama roh orang-orang yang soleh jua. Amin. Salahuddin Ayob dari Makkatul Mukarramah (30 N0v. 2008).

05. Pesuruhjaya PAS Terengganu Dato Mustafa Ali merakam ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham Dato' Razali Ismail yang meninggal dunia secara mengejut di Institut Aminuddin Baki, Genting Highland pada jam 6.30 petang, Jumaat lalu.
Katanya, pemergian Razali yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu itu diketahui melalui ipar Allahyarham yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bandar, Azmi Lop Yusuf.

Beliau turut melahirkan rasa terkejut dengan pemergian Allahyarham Razali kerana hubungan yang rapat serta mempunyai pertalian keluarga. “Saya memang terkejut dan memang tak pernah tahu tentang penyakitnya, memang saya rapat dengan dia (Razali) dan saya ada hubungan keluarga di antara isteri saya dengan isteri beliau”.

“Bagi pihak PAS Terengganu, mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga Allahyarham dan berharap masing-masing bersabar,” ujarnya ketika ditemui di rumah Allahyarham, semalam.

Mustafa berpendapat Allahyarham Razali juga mempunyai komitmen yang tinggi serta bersungguh dalam melaksanakan tugasnya. Menurutnya, sepanjang Razali diamanahkan sebagai Timbalan Menteri Pelajaran didapati beliau boleh melaksanakan tugasnya dengan baik.

Sementara itu, beliau turut memaklumkan bahawa Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang tidak dapat turut serta menziarahi keluarga Allahyarham kerana berada di tanah suci Mekah bersama Adun Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dan Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayob.

Allahyarham Razali meninggalkan seorang balu, To’ Puan Nooraini Lop Yusuf serta lima orang anak lelaki yang berumur antara 15 hingga 30 tahun. Beliau memenangi Pilihan Raya Umum (PRU) 2008 lalu dengan menewaskan calon PAS, Haji Muhamad Sabu dan calon Bebas, Puan Maimun Yusuf dengan majoriti 628 undi.

Hadir sama menziarahi Allahyarham Razali, Bendahari PAS Terengganu, Haji Mohd Abdul Wahid Endut dan Naib Yang Dipertua PAS Kuala Nerus, Haji Shukrimun Shamsudin./wann_

Selepas ini penulis ingin menyebut:

Haji!
Pemergianmu mengejutkan kami
Dunia pendidikan bagai sepi kini
Namun itulah ketentuan Ilahi
Rasanya belum puas engkau berbakti
Tika ranjau, onak dan duri masih belum dibasmi
Entah terpijak pula dikaki generasi
Demikianlah besarnya agenda murni
Kementerian dengan menteri
walau diketahui itu bukan kerja Haji seorang
Generasi tetap dibangun bersama
Memikul beban denyut nadi

Tenanglah haji mengadap Ilahi
Apa yang tinggal usah dikesali
al Fatihah.


Berita Pemergian Haji:

Utusan Melayu (30 November 2008)
KUALA TERENGGANU 29 Nov. - Jenazah Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Sheikh Ibrahim, Jalan Pusara di sini kira-kira pukul 2.30 petang ini. Jenazah Allahyarham yang telah siap dikafankan dibawa dari Hospital Bentong, Pahang dan tiba di kediaman beliau di Jalan Kenanga, Batu Burok, kira-kira pukul 5.30 pagi ini.

Ia kemudiannya dibawa dari rumahnya untuk disembahyangkan di Masjid Sultan Zainal Abidin di sini selepas solat Zuhur sebelum dikebumikan.Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin berkenan menziarah jenazah dan mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham.

Tuanku Mizan yang diiringi Timbalan Ketua Polis negeri, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman tiba di rumah Allahyarham kira-kira pukul 10.45 pagi.Turut menziarah jenazah ialah Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad dan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang juga Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Hamzah Zainuddin; Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron dan Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Fadhillah Yusof turut kelihatan.

Beberapa pemimpin Pas turut dilihat memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham antaranya Pesuruhjaya Pilihan Raya Pas, Datuk Mustafa Ali dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam, Abdul Wahid Endut.Tidak ketinggalan warga pendidikan iaitu Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd. Dom dan Pengarah Pelajaran negeri, Ariffin Embong.

Lihat pula Komen PAK Lah
Razali Ismail's Death A Great Loss

KUALA LUMPUR, Nov 28 -- The death of Deputy Education Minister Datuk Razali Ismail is a big loss to Umno and his ministry, said Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

He said Razali was a highly talented person and had discharged the responsibilities entrusted to him very well.

Abdullah also described him as a person with vast experience and a Member of Parliament of calibre.

He said, as deputy minister, Razali was well versed in his ministry's policies.

"He had proven himself as a deputy minister and was able to understand government policies well.

"I had placed high hopes that one day he could become Education Minister. But what to do, fate has intervened," he told reporters after attending the Malaysian Investment Banking Association's 29th annual dinner here today.

Abdullah also extended his condolences the bereaved family.

"I was shocked to hear the news of his death. I never knew he had any illnesses or heart problems," he said.

Razali, 59, who was also the Member of Parliament for Kuala Terengganu, collapsed and died at 6.30pm today while playing badminton at Institut Aminuddin Baki, Genting Highlands near here.

He leaves behind a wife and five children.~ Bernama



1 comment: