Wednesday, October 14, 2009

Prinsip Ahli Sunnah Wal Jama`ah

Di
antara prinsip Ahli Sunnah wal Jama`ah ialah:
1. Beriman dengan semua rukun Iman
2. Iman itu perkataan, perbuatan dan keyakinan dan boleh bertambah dengan amal dan boleh berkurang dengan maksiat.(al an`am 14 & 33, al ankabut 38, al anfal 2- 4, Baqarah 143)


3. Tidak mengkafirkan seseorang muslim melainkan setelah melakukan apa yang membatalkan keislamannya. Adapun dosa besar selain kemusyrikan, tidak ada dalil ia jadi kafir. Cth. Orang yang tinggalkan solat kerana malas, hukumnya fasiq dan imannya tidak sempurna (an Nisa` 48)

4. Wajib taat kepada pemimpin muslimin selagi mereka tidak melanggar hukum Allah. Apabila melakukan maksiat, kita dilarang untuk taat, namun kita wajib patuh dalam kebenaran yang lain (an Nisa` 59)
5. Haram melakukan pemberontakan kepada amir kaum muslimin apabila melakukan hal-hal yang menyimpang, selama hal tersebut tidak termasuk amalan kufur, hal ini selaras dengan apa yang disebut selagi tidak lahir kufur yang nyata.

 إسمعوا وأطيعوا وإن استعمل عليكم عبد حبشى كأن رأسه زبيبة (حوى 2:35 )
 اوصيكم بتقوى اللهِ والسمعِ والطاعةِ وإن تأَمَّر عليكم عبد
 ولا ننازع الأمر اهله إلا أن تروا كفرا بواها عندكم فيه من الله برهان (حوى 2:37 )
(كامي تيدق اكن مربوت كواس كفد اورغيغ بركاهليان كخوالي ستله كامي مليهت سسواتو ككفوران يغ جلس دسيسي كامي يغ ممفوثاءي دليل دان حجه دري الله)

 Ahli Sunnah memandang maksiat kepada seorang pemimpin muslim merupakan maksiat kepada Rasul saw.
 من يطع الأمير فقد اطاعنى ومن عصى الأمير فقد عصانى

6.Bersihnya hati dan mulut mereka terhadap para sahabat nabi sebagaimana hal yang digambarkan oleh Allah tentang muhajirin dan ansar dan pujian-pujian terhadap mereka (al Hasyr 10,)
لا تسبوا اصحابى فوالذى نفسى بيده لو انفق احدكم مثل أحد ذهبا ما بلغ مدا احدهم ولا نصيفه
جاغن كامو منخاخي صحابتكو مك دمي ذات يغ جيواكو ددالم ضغضامنث ساندايث ساله سؤرغ دانتارا كامو مغانفاقكن امس سبسر ضونوغ احد نسخاي كامو تيدق اكن منخافاي سضغضم كباءيقئن ساله سئورغ دانتارا مريك تيدق جوضا ستغهث.
7.Menyintai ahlil bait sesuai dengan wasiat baginda:
 أذكركم الله فى اهل بيتي (اكو مغيغاتكن كامو سموا مغناءي اهلى بيتكو)
 يا معشر قريش إشتروا انفسكم لا أُغنى عنكم من الله شيئا يا عباسُ عمَّ رسول الله لا أغنى عنك من الله شيئا يا صفيةُ عمةَ رسول الله لا أُغنى عنك من الله شيئا يا فاطمةُ بنتُ محمدٍ سلينى ما شيئت لا أُغنى عنك من الله شيئا.
8.Membenarkan adanya karamah para wali sebagai penghormatan kepada mereka sebagaimana yang telah ditunjukkan di dalam al Qur`an dan Sunnah.
9.Dalam berdalil kita selalu mengikuti apa-apa yang didatangkan oleh Allah dan Sunnah Rasulnya, seperti yang diwarisi dari para sahabat dsb. Apa-apa yang diperselisihkan maka hendaklah dikembali kepada Allah dan Rasulnya (an Nisa` 59), perbezaan dari sudut ijtihad tidak boleh dijadikan dasar permusuhan (Dr. Soleh bin Fauzan bin Abdullah al Fauzan: Usul `Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama`ah)

2 comments: