Saturday, October 17, 2009

Khulafa`ur Rasyidin

P
eristiwa di sekitar perlantikan Khalifah Pertama

1. Adalah yang berpendapat Khalifah sepatutnya dari golongan Ahlil Bait. Berdasarkan kepada keluarga Rasul saw. Semasa hampir wafat baginda ditemani oleh Ali, Uqail, al Abbas. Ali merupakan orang yang paling rapat. Menantu kepada baginda saw melalui Fatimah.


2. Dari pihak Ansar pula berpendapat Khalifah hendaklah dari golongan Ansar. Calon yang paling sesuai ialah Sa`ad bin `Ubadah. Mereka mengadakan pertemuan di Balai Bani Sa`idah. Timbul soalan andainya Quraisy juga mahu dari golongan mereka. Dijawab seorang Amir dari Ansar dan seorang Amir dari Muhajirin. Sa`ad tak setuju, baginya itu adalah permulaan bagi kelemahan.
3. Peristiwa tersebut diketahui oleh Muhajirin. Lantas mereka kesana dengan dipimpin oleh Abu Bakar.
4. Dalam pidato baginda menyebut kelebihan Ansar dan awalnya Muhajirin bersama Rasul saw., sebagai kabilah yang menjadi pusat perhubungan semua kabilah di Tanah Arab, tidak ada satu kabilah pun yang tidak ada perhubungan dengan kami. Dan kamu pula mempunyai kelebihan dan keutamaan. Kamu yang membela dan menolong kami, kamulah wazir-wazir besar kami di dalam pekerjaan besar agama ini dan wazir Rasulullah. Kamulah saudara kandung kami di bawah lindungan kitabullah, kamu kongsi kami dalam agama, baik di waktu senang apa lagi di waktu susah. Demi Allah, tidak ada kebaikan yang kami dapati, melainkan kabaikan itu kamu pun turut menanamnya. Kamulah orang yang paling kami cintai, paling kami muliakan, dan orang-orang yang paling patut takluk dengan kehendak Allah mengikut akan suruhannya. Janganlah kamu dengki kepada saudara-saudara kamu muhajirin, sebab kamulah sejak dahulunya orang yang sudi menderita susah lantaran membela kami. Saya percaya sungguh bahawa haluan kamu belum berubah kepada kami, kamu masih tetap cinta kepada muhajirin. Saya percaya sungguh, bahawa nikmat yang telah dilebihkan Tuhan kepada muhajirin ini tidak dapat kamu hambat, saya percaya sungguh bahawa kamu tidak akan dengki atas ini: Sekarang saya serukan kamu memilih salah seorang daripada yang berdua ini, iaitu Abu `Ubaidah atau `Umar, keduanya saya percaya sanggup memikulnya, dan keduannya memang ahlinya”.
5. Selesai pidato, maka berdiri Habbab ibn al Munzir berpidato: “Wahai sekelian Ansar, pegang teguh hakmu, seluruh manusia di pihakmu dan membelamu, seorang pun tidak akan berani melangkahi hakmu, tidak akan diteruskan orang suatu pekerjaan, kalu kamu tidak campur di dalam. Kamu ahli kegagahan dan kemulian, kaya dan banyak bilangan, teguh dan banyak pengalaman, kuat dan gagah perkasa. Orang tidak akan melangkah ke muka sebelum melihat gerak kamu. Kamu jangan berpecah, supaya maksud kita jangan terhalang. Kalau mereka tidak hendak memperhatikan jug, biarlah mereka beramir sendiri dan kita beramir sednriri pula”.
6. Umar bangun dan menyebut : Jangan, itu sekali-kali jangan disebut. Tidak dapat berhimpun dua kepala dalam satu kekuasaan...
7. Habbab masih mempertahankan pendapatnya dan keadaan agak tegang..... “Sekelian Ansar: Pegang teguhlah hakmu jangan undur, jangan didengarkan cakap orang ini dan kawan-kawannya, lepas hak kamu kelak”. Hebat sekali pertentangan.
8. Abu Ubaidah bangun dan menyebut dengan tenang: “Kaum Ansar! Ingatlah bahawa kamu mula-mula menjadi pembela dan penolong, maka janganlah kamu pula yang mula-mula menjadi pemecah dan penukar”.
9. Lantas Bashir ibn Sa`ad, seorang pemuka Ansar dari Aus: “Wahai kaum Ansar, memang demi Allah, kita mempunyai beberapa kelebihan dan keutamaan, di dalam perjuangan yang telah ditempuhi oleh agama ini. Tetapi ingatlah pekerjaan besar ini kita kerjakan ini bukan mengharapkan yang lain, hanyalah semata-mata kerana Allah dan Rasulnya. Sebab itu tidak patut kita memanjang mulut menyebut-nyebut jasa kita kepada manusia..... Ingatlah bahawa Allah memberi kita kemuliaan dan pertolongan yang bukan sedikit. Ingatlah pula Muhammad itu jelas dari Quraisy, kaumnya lebih berhak menjedi penggantinya mengepalai kita. Demi Allah saya tidak mendapat satu jalan menentang mereka dalam pekerjaan yang terang ini. Takutlah kepada Allah, jangan bertingkah dengan saudara-saudara kita Muhajirin, jangan berselisih.
10. Majlis tenang dan Abu Bakar tampil mencalonkan Umar dan Abu Ubaidah, namun kedua-duanya serentak membantah: “Tidak, tidak kami tidak akan menerima pekerjaan besar ini selagi engkau masih ada, engkaulah muhajirin yang lebih utama, orang yang bersama dalam gua, orang yang menggantikan baginda menjadi imam ketika solat, ingatlah sembahyang itu seutama-utama agama orang Islam. Siapa yang berani melangkahimu dan memegang pekerjaan ini? Tadahlah tanganmu, kamu hendak membai`ah engkau... dan berlakulah perlantikan Abu Bakar.
11. Lalu `Umar membai`at diikuti oleh Abu `Ubaidah dan Bashir bin Sa`ad. (Dr. HAMKA - Sejarah Umat Islam)


No comments:

Post a Comment